Lotus Lotus Elise Lotus Elise Cup 250

Lotus Elise Cup 250 – lekki, lżejszy… najlżejszy

Colin Chapman, założyciel Lotusa, w konstruowaniu samochodów kierował się prostą zasadą mówiącą, że najpierw trzeba zmniejszać masę auta, a dopiero potem podnosić moc jego silnika, co zobrazował swoją słynną wypowiedzią: "Dodawanie mocy czyni cię szybszym na prostych. Zmniejszanie masy czyni cię szybszym wszędzie."

Według powyższego przepisu powstał m.in. słynny Lotus 7 produkowany w latach 1957-1973, którego powstało ponad 90 różnych klonów wytwarzanych przez wiele firm z całego świata, a najsłynniejszym z nich jest ciągle produkowany Caterham 7. To wyjątkowe i jakże słuszne podejście Colina Chapmana do budowania samochodów stało się mottem firmy z Norfolk i jest nim po dzień dzisiejszy.

Lotus Lotus Elise Lotus Elise Cup 250

Dlaczego o tym wszystkim wspominam? By lepiej zrozumieć dlaczego i jakie zmiany poczyniono w nowym Elise Cup 250, który na pierwszy rzut oka nie różni się niczym wyjątkowym od tego zaprezentowanego w zeszłym roku. Jednak jak mówi przysłowie – diabeł tkwi w szczegółach.

Lotus Lotus Elise Lotus Elise Cup 250

Zacznijmy od początku, czyli od nadwozia. Z przodu pojawiły się większe wloty powietrza w zderzaku, a z tyłu nowe światła. Ponieważ mamy do czynienia z samochodem drogowo-torowym, całość okraszono zmodyfikowanym pakietem aerodynamicznym, w skład którego weszły przedni splitter, spojlery progowe, duże tylne skrzydło i nie mniej potężny dyfuzor. Efekt? Dzięki temu pakietowi przy prędkości 225 km/h na Elise Cup 250 działa siła docisku wynosząca 125 kg.

Lotus Lotus Elise Lotus Elise Cup 250

Zmiany nie ominęły również kabiny, gdzie w oczy rzuca się zmodyfikowany zestaw wskaźników, a do uszu dociera dźwięk z ulepszonego zestawu audio. Jednak w Elise Cup 250 nie chodzi o doznania akustyczne, których źródłem są membrany głośnikowe. Tu najważniejsza jest masa… jak najniższa masa.

Lotus Lotus Elise Lotus Elise Cup 250

Żeby „kuracja odchudzająca” przyniosła zamierzony efekt, inżynierowie Lotusa m.in. zastąpili akumulator kwasowy jego odpowiednikiem litowo-jonowym, odlewane felgi aluminiowe ustąpiły miejsca kutym, a w tylnej szybie zamiast szkła zastosowano poliwęglan. Nie mniejszy wkład w walce z kilogramami miały mniej lub bardziej widoczne elementy nadwozia i wnętrza wykonane z aluminium czy włókna węglowego, które stało się głównym budulcem m.in. konstrukcji foteli kubełkowych wykończonych czarną Alcantarą. Nie pozostaje nic innego jak tylko zadać jedno najważniejsze pytanie – ile waży Elise Cup 250? Dokładnie 884 kg, czyli o 14 kg mniej niż poprzednik. Ale jeśli kogoś, podobnie jak w pewnej reklamie sieci komórkowej, nie interesują ograniczenia i limity, to może tę „kilogramową” poprzeczkę podnieść… a właściwie obniżyć.

Lotus Lotus Elise Lotus Elise Cup 250

Lista opcjonalnego wyposażenia mogącego odchudzić auto jest całkiem długa, ale warto wymienić kilka z nich. Zaznaczenie pakietu Carbon Aero sprawi, że elementy ospojlerowania samochodu zostaną wykonane z włókna węglowego, a masa auta spadnie o 3.7 kg, z kolei wybór elementów nadwozia takich jak m.in. hard-top czy pokrywa silnika wykonanych z tego samego kompozytu, to w sumie następne 8.1 kg mniej. Natomiast zastąpienie elementów wnętrza ich odpowiednikami także wykonanymi z włókna węglowego to dodatkowe „zaoszczędzone” 2.1 kg. Ale to nie koniec, bo wybór dwuczęściowych tarcz hamulcowych to okazja by pozbyć się kolejnych 4 kg, a montaż układu wydechowego wykonanego z tytanu odciąży tylną oś samochodu o całe 7 kg. Reasumując, zaznaczenie wszystkich „lekkich” opcji pozwala Elise Cup 250 stracić w sumie dodatkowe 24 kg, co daje rekordowo niską w historii tego modelu masę 860 kg.

Lotus Lotus Elise Lotus Elise Cup 250

Centralnie umieszczony w pełni aluminiowy, 4-cylindrowy silnik o pojemności 1.8-litra wsparty sprężarką tym razem nie został poddany żadnym zmianom. Podobnie jak wcześniej generuje moc 246 KM przy 7200 obr./min i moment obrotowy o wartości 250 Nm w zakresie od 3500 do 5500 obr./min, które przekazywane są na tylne koła wyłącznie za pośrednictwem ręcznej 6-stopniowej skrzyni biegów. Dzięki niskiemu współczynnikowi masy do mocy wynoszącemu 3.49 kg/KM i „czepliwych” opon Yokohama Advan A048 LTS typu semi-slick w rozmiarze 195/50 ZR16 z przodu i 225/45 ZR17 z tyłu, Elise Cup 250 osiąga „setkę” w ciągu 4.3 sekundy i rozpędza się maksymalnie do 248 km/h.

Lotus Lotus Elise Lotus Elise Cup 250

Wszyscy zainteresowani Lotusem Elise Cup 250 mogą już składać na niego zamówienia. Cena wyjściowa na rynku niemieckim tego wyjątkowego samochodu to 62,600 Euro.

Galeria

Lotus Lotus Elise Lotus Elise Cup 250
Lotus Lotus Elise Lotus Elise Cup 250
Lotus Lotus Elise Lotus Elise Cup 250
Lotus Lotus Elise Lotus Elise Cup 250
Lotus Lotus Elise Lotus Elise Cup 250
Lotus Lotus Elise Lotus Elise Cup 250
Lotus Lotus Elise Lotus Elise Cup 250
Lotus Lotus Elise Lotus Elise Cup 250
Lotus Lotus Elise Lotus Elise Cup 250
Lotus Lotus Elise Lotus Elise Cup 250
Lotus Lotus Elise Lotus Elise Cup 250
Lotus Lotus Elise Lotus Elise Cup 250
Lotus Lotus Elise Lotus Elise Cup 250
Lotus Lotus Elise Lotus Elise Cup 250
Lotus Lotus Elise Lotus Elise Cup 250
9 czerwca 2017

Tomasz Horna

Tomasz Horna
Zdeklarowany miłośnik i maniak wszystkiego co można określić mianem samochodu. Jego przygoda z motoryzacją zaczęła się w 1991 roku od lektury katalogów Samochody Świata. Dziś motoryzacja to nie tylko jego hobby, ale również zawód.
Więcej od Tomasz Horna

NAJPOPULARNIEJSZE

WIĘCEJ Z Premiery