Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16

Koncepcyjne Renault Clio RS 16 to najszybsze auto pochodzące z działu sportowego francuskiej marki. Auto zaprezentowano w Monaco z okazji wypadającej w przyszłym roku 40. rocznicy debiutu Renault w Formule 1, a także tegorocznego powrotu marki do "Królowej" sportów motorowych w roli producenta, czego wyrazem jest nazwa RS 16 nawiązująca do tej należącej do nowego bolidu startującego w obecnym sezonie.

Mimo, że Clio RS 16 to auto koncepcyjne, to jest to kompletnie opracowany samochód, w którym wszystko zostało odpowiednio przygotowane, tak by jak najlepiej spełniało swoją funkcję. W podwoziu wprowadzono kilka istotnych usprawnień, a zawieszenie wywodzi się wprost ze sportu. Z kolei ręczna skrzynia biegów i turbodoładowany 2-litrowy silnik o mocy 275 KM i momencie obrotowym o wartości 360 Nm pochodzą z Megane RS 275 Trophy-R. By dokonać tego „przeszczepu” całą przednią część Clio poddano zmianom umożliwiającym umieszczenie w komorze nowego silnika i zapewnienie mu odpowiedniego chłodzenia. Naturalnie cała operacja została poprzedzona odpowiednimi przygotowaniami, o czym wspomniał Dyrektor Generalny Renault, Patrice Ratti:

„Teoretycznie, wyposażenie Clio RS w nasz najmocniejszy silnik – 275-konny, 2-litrowy z turbodoładowaniem – było atrakcyjną propozycją, jednak zanim tego dokonaliśmy, musieliśmy dokładnie sprawdzić, na ile taka operacja jest w ogóle wykonalna. W ciągu niecałych czterech tygodni, mały zespół inżynierów wszystko sprawdził i stwierdził, że przeniesienie wspomnianego silnika z Megane do Clio jest możliwe.”

Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16

Cały proces przygotowania gotowego samochodu trwał 5 miesięcy w ciągu, których auto poddano wielu modyfikacjom. Z zewnątrz uwagę zwracają poszerzenia nadkoli zwiększające szerokość nadwozia samochodu o 60 mm, czarne logo Renault z przodu i z tyłu oraz felgi o średnicy 19 cali, a także światła LED-owe w przednim zderzaku nawiązujące swoim kształtem do wyścigowej flagi z szachownicą – symbolu, który już wcześniej jako element graficzny gościł na nadwoziach sportowych odmian Renault oznaczonych skrótem RS.

Z Megane RS 275 Trophy-R pochodzą nie tylko silnik i skrzynia biegów, ale także amortyzatory z regulacją siły tłumienia oraz układ hamulcowy z tarczami o średnicy 350 mm. Z kolei tylna oś to „dar” od rajdowej wersji Clio R3T, zapewniający o 50% lepszą dystrybucję masy samochodu w zakręcie. Co ciekawe, niektóre elementy zastosowane w tym wyjątkowym hot-hatchu pochodzą z tak przyziemnych konstrukcji jak… Kangoo czy Espace.

Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16

Jakie było założenie przyświecające zespołowi inżynierów przy opracowywaniu Clio RS 16? Maurizio Suppa, człowiek z Renault Sport odpowiedzialny za ten wyjątkowy projekt, opisał to krótko i konkretnie:

„Ogólnie rzecz biorąc, staraliśmy się wykorzystać wszystkie innowacyjne rozwiązania zastosowane w Megane RS 275 Trophy-R, jak choćby akumulator wykonany w technologii litowo-jonowej, który pozwolił nam zaoszczędzić miejsce w komorze silnika i około 15 kg na masie samochodu.”

Obecnie istnieją dwa egzemplarze Clio RS 16. Żółty będzie służyć jako auto do prezentacji, który swoje życie spędzi na salonach i wystawach. Zupełnie inny los czeka czarny egzemplarz, który będzie mieć rolę obiektu „badawczego”, a jego przyszłość to kilometry szybkiej jazdy po torach wyścigowych.

Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16

Renault chce, by postrzegać Clio RS 16 jako „duchowego” następcę Clio V6 bazującego na drugiej generacji modelu. Niestety, jak wspomnieliśmy na początku, nowy model jest samochodem koncepcyjnym. Jest jednak szansa, że to się zmieni, gdyż w ciągu najbliższych kilku miesięcy francuska marka zdecyduje, czy to „niepokorne” Clio trafi do produkcji w limitowanej serii z ceną, która powinna wynosić około 45,000 euro. To sporo, ale rozwiązania pochodzące ze sportu motorowego nigdy nie należały do najtańszych.

Galeria

Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16
Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16
Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16
Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16
Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16
Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16
Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16
Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16
Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16
Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16
Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16
Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16
Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16
Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16
Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16
Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16
Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16
Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16
Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16
Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16
Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16
Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16
Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16
Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16
Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16
Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16
Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16
Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16
Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16
Maurizio Suppa Patrice Ratti Renault Renault Clio Renault Clio RS Renault Clio RS 16
5 czerwca 2016

Tomasz Horna

Tomasz Horna
Zdeklarowany miłośnik i maniak wszystkiego co można określić mianem samochodu. Jego przygoda z motoryzacją zaczęła się w 1991 roku od lektury katalogów Samochody Świata. Dziś motoryzacja to nie tylko jego hobby, ale również zawód.
Więcej od Tomasz Horna

NAJPOPULARNIEJSZE

WIĘCEJ Z Prototypy