Tetsuya Tada Toyota Toyota GT86 Toyota GT86 Shooting Brake

Toyota GT86 Shooting Brake Concept – jedyna taka

Czy łatwo stworzyć samochód łączący w sobie sportowe osiągi, zgrabną sylwetkę i praktyczność? Toyota pokazuje, że to "bułka z masłem" i prezentuje GT86 Shooting Brake, samochód koncepcyjny, który doskonale wpisuje się w obecną modę na sportowe coupe-kombi.

Historia GT86 Shooting Brake zaczęła się w listopadzie 2014 roku, kiedy główny inżynier Toyoty, Tetsuya Tada, „ojciec” bliźniąt w postaci Toyoty GT86 i Subaru BRZ, przyjechał do Australii, gdzie tamtejszy zespół projektantów japońskiej marki zaprezentował model sportowego „kombi” w skali 1:4. A co popchnęło Australijczyków do stworzenia tego wyjątkowego auta? Była to potrzeba, która zgodnie z powiedzeniem jest matką wynalazków. Projektanci zaczęli zastanawiać się nad tym, jak do bagażnika małego sportowego samochodu, zmieścić deski surfingowe, rowery czy inny nieporęczny sprzęt sportowy. Stwierdzili, że wydłużenie dachu auta to najprostszy i najbardziej estetyczny sposób na powiększenie przestrzeni bagażowej.

Tetsuya Tada Toyota Toyota GT86 Toyota GT86 Shooting Brake

Szef zespołu stylistycznego Shooting Brake’a z Australii, Nicolas Hogios, powiedział:

„Wiele osób jeździ GT86, w tym także ja. Chcieliśmy spróbować zwiększyć atrakcyjność samochodu przy jednoczesnym zachowaniu czystości jego cech coupe. Bardzo szybko zdaliśmy sobie sprawę z tego, że kształt nadwozia w dość naturalny sposób można przeistoczyć w zgrabnego shooting brake’a.”

W podobnym tonie wypowiedział się Brad Cram, Menedżer ds. Marketingu Toyoty na rynku australijskim:

„Toyota GT86 idealnie nadawała się do stworzenia prototypu, który podkreśli jej atrakcyjność i zwiększy użytkowość przy jednoczesnym zachowaniu jej smukłego i sportowego wyglądu oraz ostrego i bezpośredniego charakteru prowadzenia się.”

Tetsuya Tada Toyota Toyota GT86 Toyota GT86 Shooting Brake

Efekt końcowy zrobił na Tetsuyi Tadzie takie wrażenie, że ten po powrocie do Japonii postanowił powołać go do życia:

„Tak mi się spodobał ten pomysł, że od razu zebrałem zespół specjalistów, który miał za zadanie zbudować ręcznie Shooting Brake’a na podstawie projektu z Australii.”

Bazujący na pierwszej generacji modelu samochód pod względem mechanicznym nie różni się niczym od wersji coupe. To wnętrze z układem miejsc 2+2, ale z większą przestrzenią nad głowami pasażerów drugiego rzędu siedzeń oraz w bagażniku. Podobnie jest pod względem wyglądu, mamy do czynienia z dobrze znanym frontem GT86 i jedynie górna część nadwozia za drzwiami jest wyższa i inaczej zakończona niż w coupe. Co najważniejsze, GT86 Shooting Brake jest w pełni sprawnym prototypem, o czym zapewnia Tada:

„Prototyp jest w pełni funkcjonalnym i zdolnym do jazdy samochodem, który był sprawdzany na torach testowych Toyoty.”

Tetsuya Tada Toyota Toyota GT86 Toyota GT86 Shooting Brake

Mając błogosławieństwo Tetsuyi Tady, można by spodziewać się, że wersja Shooting Brake wcześniej czy później trafi do salonów japońskiej marki. Niestety, jak zapewnia Tada, GT86 Shooting Brake to tylko niewinny projekt, będący wyzwaniem dla zespołu projektowego, mający za zadanie „zbadać grunt” dla auta, które jest bardziej praktyczne niż typowy sportowy samochód:

„Mimo, że nigdy nie mówimy nigdy i chciałbym, aby ten prototyp trafił do produkcji, to jednak wciąż jest to bardziej projekt mający na celu zademonstrować pasję Toyoty do samochodów dających frajdę z jazdy.”

Galeria

Tetsuya Tada Toyota Toyota GT86 Toyota GT86 Shooting Brake
Tetsuya Tada Toyota Toyota GT86 Toyota GT86 Shooting Brake
Tetsuya Tada Toyota Toyota GT86 Toyota GT86 Shooting Brake
Tetsuya Tada Toyota Toyota GT86 Toyota GT86 Shooting Brake
Tetsuya Tada Toyota Toyota GT86 Toyota GT86 Shooting Brake
Tetsuya Tada Toyota Toyota GT86 Toyota GT86 Shooting Brake
Tetsuya Tada Toyota Toyota GT86 Toyota GT86 Shooting Brake
Tetsuya Tada Toyota Toyota GT86 Toyota GT86 Shooting Brake
9 maja 2016

Tomasz Horna

Tomasz Horna
Zdeklarowany miłośnik i maniak wszystkiego co można określić mianem samochodu. Jego przygoda z motoryzacją zaczęła się w 1991 roku od lektury katalogów Samochody Świata. Dziś motoryzacja to nie tylko jego hobby, ale również zawód.
Więcej od Tomasz Horna

NAJPOPULARNIEJSZE

Chevrolet Corvette Carbon 65 Edition – urodzinowo

14 kwietnia 2017Tomasz Horna