Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey

Hennessey Performance Engineering obchodzi w tym roku 25. rocznicę swojego istnienia. Jak najlepiej uczcić pierwsze ćwierćwiecze firmy, która na co dzień przemienia Dodge Vipery, Challengery czy Chevrolety Corvette i Camaro a także Fordy Mustangi na ponad 1000-konne potwory? Pobić jakiś rekord, najlepiej prędkości i to w kabriolecie.

Wydarzenie miało miejsce 25. marca tego roku na pasie startowym o długości 4.66 kilometra w Bazie Lotniczej Marynarki Wojennej USA w Lemoore, w Kalifornii. Za kierownicą samochodu usiadł Brian Smith, szef Szkoły Wyścigowej Forda (Ford Performance Racing School). Na pomysł bicia rekordu prędkości auta z otwartym nadwoziem wpadł John Hennessey, założyciel Hennessey Performance Engineering:

„Pomyślałem, że to będzie wyjątkowy sposób na uczczenie 25 lat robienia szybkich samochodów szybszymi.”

Źródłem napędu Hennesseya Venom GT Spyder jest ta sama jednostka napędowa co w wersji Coupe, czyli zasilane biopaliwem E85 Flexfuel, 7-litrowe V8 twin-turbo, którego moc kilka miesięcy temu „podkręcono” o 207 KM do 1,451 KM przy 7,200 obr./min i które produkuje równie imponujący moment obrotowy o wartości 1,745 Nm przy 4,200 obr./min. Całość poprzez ręczną 6-stopniową skrzynię biegów firmy Ricardo trafia na tylne koła. Przy takich parametrach przyspieszenie od 0 do 60 mil/h w czasie 2.4 sekundy tego ważącego 1,244 kg bolidu już nawet nie dziwi.

Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey

Przejdźmy jednak do meritum sprawy. Jak szybko ten motoryzacyjny „jad” (ang. venom) bez dachu działa? Prędkość jaką osiągnął to… 265.6 mil/h, czyli 427.44 km/h. Tym samym Venom GT Spyder został najszybszym na świecie samochodem bez dachu, detronizując Bugatti Veyrona Grand Sport Vitesse, który w 2013 roku na torze testowym Volkswagena w Ehra-Lessien w Niemczech osiągnął prędkość 408.77 km/h. Rekord Hennesseya został potwierdzony przez Jima Laua, Dyrektora Technicznego w firmie Racelogic, a świadkiem był komandor Darren Fouts, Oficer Operacji Powietrznych Marynarki Wojennej USA.

Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey

Warto przypomnieć, że to nie pierwsze „rzucenie rękawicy” Bugatti przez Hennesseya. W 2013 na tym samym pasie startowym w Lemoore, Venom GT Coupe osiągnął prędkość 427.6 km/h, by w 2014 roku na pasie do lądowania dla wahadłowców o długości 5.18 km w Centrum Kosmicznym NASA im. Kennedy’ego na Florydzie „podnieść poprzeczkę” do 435.31 km/h. Wtedy wyższość swojego amerykańskiego konkurenta musiał uznać Bugatti Veyron Super Sport, który dzierżył rekord prędkości z 2010 roku wynoszący 430.98 km/h. Ta „wygrana” rozochociła Johna Hennesseya na tyle, że od razu zaczął planować rekordowe rozpędzenie otwartej wersji auta:

„Chciałem sprawdzić prędkość maksymalną naszego Venoma GT Spyder, bez założonego dachu, od czasu gdy wersja Coupe ustanowiła nowy rekord prędkości. To doskonały sposób na potwierdzenie technicznej doskonałości naszego samochodu, w tym jego wyjątkowej stabilności przy wysokich prędkościach z otwartym dachem.”

Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey

John Hennessey uważa, że gdyby tor w Lemoore był nieco dłuższy, jak choćby ten w Centrum Kosmicznym NASA, Venom GT Spyder mógłby zbliżyć się nieco bardziej do wyniku wersji Coupe. To jednak nie zmienia faktu, że obecne osiągnięcie nie zostanie uznane przez Guinnessa, ponieważ nie zostały zachowane zasady ustanawiania rekordu prędkości. Podobnie jak w przypadku wersji Coupe, Spyder przejechał po pasie startowym tylko w jedną stronę, a powinien to zrobić dwukrotnie w przeciwnych kierunkach, w przedziale czasowym nie dłuższym niż jedna godzina między tymi dwiema próbami, z których średnia arytmetyczna określa właśnie rekordową prędkość. Tym jednak John Hennessey się nie przejmuje, bo jak sam stwierdził, wynik „otwartego” Veyrona z 2013 roku również nie został uznany przez Guinnessa.

Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey

By uczcić swój rekord i 25-lecie firmy, Hennessey zbuduje trzy Venomy GT Spyder „World Record Edition”, każdy w cenie 1,300,000 dolarów… przed opodatkowaniem.

Jednak amerykański tuner samochodowy nie powiedział jeszcze ostatniego słowa w kwestii bicia rekordów prędkości. Hennessey ma w zanadrzu projekt nowego modelu o nazwie Venom F5, którego zadaniem będzie stawić czoło m.in. nowemu Bugatti Chironowi z silnikiem o mocy 1,480 KM. Czy się uda? Cóż, według wstępnych szacunków, Venom F5 powinien być w stanie osiągnąć prędkość 290 mil/h, czyli ponad 466 km/h. Z kolei szacowana prędkość Chirona bez ogranicznika prędkości do 420 km/h, to 463 km/h. Z tego wynika, że Venom F5 zwycięża, ale tylko o włos… i tylko teoretycznie…

Galeria

Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
Hennessey Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Spyder John Hennessey
19 kwietnia 2016

Tomasz Horna

Tomasz Horna
Zdeklarowany miłośnik i maniak wszystkiego co można określić mianem samochodu. Jego przygoda z motoryzacją zaczęła się w 1991 roku od lektury katalogów Samochody Świata. Dziś motoryzacja to nie tylko jego hobby, ale również zawód.
Więcej od Tomasz Horna

NAJPOPULARNIEJSZE

Abarth 695 Rivale – stylowy skorpion

20 czerwca 2017Tomasz Horna