Andy Palmer Aston Martin Aston Martin V8 Vantage Aston Martin V8 Vantage GT8 David King

Aston Martin Vantage GT8 podobnie jak wcześniej GT12, to kolejna limitowana edycja producenta z Gaydon, która technologię i doświadczenie brytyjskiej marki zdobyte na torach wyścigowych przenosi na drogi publiczne. Dlatego założenie przy tworzeniu GT8 było bardzo proste - więcej mocy, mniej kilogramów i odpowiednia do osiągów samochodu aerodynamika.

Aston Martin Vantage GT12 miał pod maską silnik V12, wersja GT8 bazująca w dużej mierze na modelu V8 Vantage S, korzysta z silnika V8 o pojemności 4.7-litra, który wyzwala 446 KM (o 10 KM więcej niż wersja S) i 490 Nm momentu obrotowego. Silnik sprzężono z ręczną 6-stopniową skrzynią biegów, która opcjonalnie może zostać zastąpiona sekwencyjną 7-stopniową Sportshift II z łopatkami przy kierownicy.

Andy Palmer Aston Martin Aston Martin V8 Vantage Aston Martin V8 Vantage GT8 David King

Z zewnątrz GT8 wygląda bardzo „bojowo” bazując na tegorocznej wersji wyścigowej V8 Vantage GTE startującej w serii World Endurance Championship, co doskonale widać choćby po charakterystycznych przednich poszerzonych błotnikach, wyglądających identycznie jak te w wersji torowej. Aston Martin zapewnia, że każdy element „uzbrojenia” aerodynamicznego w GT8 pełni konkretną funkcję i nie jest tylko na pokaz. Jeśli jednak wyjściowy zestaw to dla kogoś za mało, może zamówić bardziej ekstremalny komplet aerodynamiczny Aero Pack, w skład którego wchodzą większe tylne skrzydło i boczne „lotki” wspomagające przedni spojler.

Andy Palmer Aston Martin Aston Martin V8 Vantage Aston Martin V8 Vantage GT8 David King

Kolejnym zabiegiem mającym na celu uczynić z GT8 rasową bestię torową była walka z masą auta. Na „kurację odchudzającą” składają się takie elementy wykonane z włókna węglowego jak powiększony przedni splitter, błotniki, przedni i tylny zderzak, progi z nakładkami, obudowy lusterek, przedni grill, dach oraz tylne skrzydło i dyfuzor, a także… wszystkie loga Astona Martina. Pozostałe „odchudzone” elementy nadwozia to szyby (oprócz czołowej) wykonane z poliwęglanów i centralnie umieszczony układ wydechowy z tytanu.

Wewnątrz przedstawicielami „wagi lekkiej” są wykonane z włókna węglowego boczki drzwiowe, konsola środkowa oraz kubełkowe fotele z możliwością wyłącznie ręcznej regulacji – wszystko w imię walki z nadwagą. Dodatkowo standardowy akumulator ustąpił miejsca lżejszemu litowo-jonowemu odpowiednikowi. Na tym tle przejawem luksusu w kabinie GT8 odróżniającym go od wersji torowej zdają się być klimatyzacja, system audio o mocy 160 W i centrum informacyjno-rozrywkowe AMi III najnowszej generacji.

W sumie ta niezbędna dla efektu końcowego „liposukcja” pozwoliła pozbyć się około 100 kg masy „tłuszczowej”,  zbliżając tym samym samochód do wagi 1,500 kg – dla porównaniaV8 Vantage S waży 1,610 kg. Dzięki szerokiemu zastosowaniu elementów wykonanych z włókna węglowego i zwiększeniu mocy silnika, GT8 zyskało tytuł najlżejszego i najmocniejszego przedstawiciela rodu V8 Vantage w historii.

Andy Palmer Aston Martin Aston Martin V8 Vantage Aston Martin V8 Vantage GT8 David King

Modyfikacjom poddano także zawieszenie, które ma na celu tylko jedno, pokonywać kolejne kilometry torów wyścigowych w jak najkrótszym czasie. W tym „procederze” pomagają również opony Michelin Pilot Sport Cup 2 „otulające” nowe 5-ramienne felgi aluminiowe, które opcjonalnie mogą być zastąpione wyjątkowo lekkimi 19-calowymi, 7-ramiennymi obręczami wykonanymi z magnezu, które jak przystało na samochód z wyczynowym rodowodem, są mocowane centralnie.

Nadwozie auta może być pokryte jednym z trzech widowiskowych zestawów kolorystycznych o dźwięcznie brzmiących nazwach – China Grey z niebieskimi, Stratus White z zielonymi i Stirling Green z limonkowymi detalami, który jest na przedstawionych zdjęciach. Całość dopełniają zaciski hamulcowe, które według życzenia klienta mogą mieć kolor czarny, pomarańczowy, czerwony lub żółty.

Andy Palmer Aston Martin Aston Martin V8 Vantage Aston Martin V8 Vantage GT8 David King

Szef Działu Projektów Specjalnych i Motosportu w Astonie Martinie, David King, powiedział :

„Długo pragnęliśmy stworzyć samochód drogowy, który odzwierciedli naszą aktywność w wyścigach i zaangażowanie w Le Mans. Efektem jest właśnie GT8, który to wszystko reprezentuje.”

Nie mniej ciepło i entuzjastycznie na temat nowego samochodu wypowiedział się prezes brytyjskiej marki, Andy Palmer:

„Samochody drogowe to nasz biznes, ale wyścigi to bijące serce Astona Martina. Vantage GT8 perfekcyjnie oddaje tę kombinację: autentyczny i bezwstydnie ekstremalny samochód drogowy, który wywodzi się bezpośrednio z naszego programu wyścigowego Le Mans, ukazujący i wzmacniający naturalny dynamizm, który od dawna sprawia, że Vantage jest tak doskonałym samochodem sportowym. Niesamowity samochód zaprojektowany i przygotowany do tego, by być równie dobrym na zwykłych krętych drogach jak i na wymagających torach wyścigowych. Vantage GT8 to samochód zorientowany na kierowcę, pod każdym względem, w dosłownym tego słowa znaczeniu.”

Andy Palmer Aston Martin Aston Martin V8 Vantage Aston Martin V8 Vantage GT8 David King

W sumie powstanie 150 egzemplarzy Vantage’a GT8, czyli o 50 więcej niż w przypadku GT12. Pierwszym specjalnie wyselekcjonowanym klientom przedstawiono wcześniej szkice gotowego samochodu zamiast zdjęć, gdyż Aston Martin chciał do samego końca utrzymać GT8 w tajemnicy. Cena gotowego auta zaczyna się od 165,000 funtów, a pierwsze egzemplarze trafią do swoich właścicieli w czwartym kwartale tego roku.

Galeria

Andy Palmer Aston Martin Aston Martin V8 Vantage Aston Martin V8 Vantage GT8 David King
Andy Palmer Aston Martin Aston Martin V8 Vantage Aston Martin V8 Vantage GT8 David King
Andy Palmer Aston Martin Aston Martin V8 Vantage Aston Martin V8 Vantage GT8 David King
Andy Palmer Aston Martin Aston Martin V8 Vantage Aston Martin V8 Vantage GT8 David King
Andy Palmer Aston Martin Aston Martin V8 Vantage Aston Martin V8 Vantage GT8 David King
Andy Palmer Aston Martin Aston Martin V8 Vantage Aston Martin V8 Vantage GT8 David King
Andy Palmer Aston Martin Aston Martin V8 Vantage Aston Martin V8 Vantage GT8 David King
Andy Palmer Aston Martin Aston Martin V8 Vantage Aston Martin V8 Vantage GT8 David King
Andy Palmer Aston Martin Aston Martin V8 Vantage Aston Martin V8 Vantage GT8 David King
Andy Palmer Aston Martin Aston Martin V8 Vantage Aston Martin V8 Vantage GT8 David King
Andy Palmer Aston Martin Aston Martin V8 Vantage Aston Martin V8 Vantage GT8 David King
Andy Palmer Aston Martin Aston Martin V8 Vantage Aston Martin V8 Vantage GT8 David King
Andy Palmer Aston Martin Aston Martin V8 Vantage Aston Martin V8 Vantage GT8 David King
Andy Palmer Aston Martin Aston Martin V8 Vantage Aston Martin V8 Vantage GT8 David King
23 kwietnia 2016

Tomasz Horna

Tomasz Horna
Zdeklarowany miłośnik i maniak wszystkiego co można określić mianem samochodu. Jego przygoda z motoryzacją zaczęła się w 1991 roku od lektury katalogów Samochody Świata. Dziś motoryzacja to nie tylko jego hobby, ale również zawód.
Więcej od Tomasz Horna

NAJPOPULARNIEJSZE

Chevrolet Corvette Carbon 65 Edition – urodzinowo

14 kwietnia 2017Tomasz Horna

WIĘCEJ Z Premiery