Audi Audi R8 BMW BMW serii 7 Mazda Mazda MX-5 New York Motor Show Toyota Toyota Mirai World Car of the Year

W czasie trwającego właśnie Salonu Samochodowego w Nowym Jorku ogłoszono końcowe wyniki plebiscytu World Car of the Year w pięciu kategoriach.

Pierwsi nominowani do tytułu World Car of the Year zostali zaprezentowani podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie w zeszłym roku. Cztery miesiące później na Salonie Samochodowym w Genewie przedstawiono zredukowaną listę finalistów konkursu – po trzech w każdej kategorii. Teraz na Salonie Samochodowym w Nowym Jorku ogłoszono kto był najlepszy, a komu tym razem się nie powiodło. Nagrody przyznano w pięciu kategoriach – ogólnej (World Car of the Year), samochód luksusowy (World Luxury Car of the Year), samochód sportowy (World Performance Car of the Year), samochód ekologiczny (World Green Car of the Year) i najlepsza stylistyka (World Car Design of the Year).

Najważniejszy tytuł, czyli World Car of the Year zdobyła Mazda MX-5, tym samym pierwsze miejsce  przeszło obok nosa Audi A4 i Mercedesa GLC. Jurorzy docenili w nowej MX-5 zachowanie „ducha” klasycznej wersji z 1989 roku, a także niską masę auta i świetne właściwości jezdne.

W kategorii World Luxury Car of the Year pierwsze miejsce zajęło BMW serii 7. Smakiem zwycięstwa musiały się obejść Audi Q7 i Volvo XC90. W topowej bawarskiej limuzynie doceniono szereg nowoczesnych rozwiązań technicznych, a także jej właściwości jezdne.

Zwycięzcą w kategorii World Performance Car of the Year zostało Audi R8, którego wyższość musiały uznać Honda Civic Type-R i Mercedes-AMG C63 Coupe. W aucie z Ingolstadt doceniono przede wszystkim wyróżniający się design i bliskie pokrewieństwo z wersją wyścigową R8 LMS – silniki montowane w obydwu samochodach są pod wieloma względami identyczne.

Laur w kategorii World Green Car of the Year zgarnęła Toyota Mirai, za którą znalazły się Chevrolet Volt i Toyota Prius. Jurorzy stwierdzili, że napędzany ogniwami wodorowymi samochód zmienił świat aut ekologicznych tak, jak uczyniła to Toyota Prius dwadzieścia  lat temu.

Ostatnia kategoria, czyli World Car Design of the Year, stała się łupem Mazdy MX-5, tym samym japoński roadster został pierwszym autem w historii plebiscytu, który zwyciężył w dwóch kategoriach tego samego roku. Nie zapominajmy jednak o przegranych w kategorii najlepiej wyglądającego samochodu, którymi zostali Jaguar XE i Mazda CX-3.

26 marca 2016

Tomasz Horna

Tomasz Horna
Zdeklarowany miłośnik i maniak wszystkiego co można określić mianem samochodu. Jego przygoda z motoryzacją zaczęła się w 1991 roku od lektury katalogów Samochody Świata. Dziś motoryzacja to nie tylko jego hobby, ale również zawód.
Więcej od Tomasz Horna

NAJPOPULARNIEJSZE