Abarth 124 Spider – roadster Fiata na ostro

Jeszcze nie zdążyliśmy dobrze poznać Fiata 124 Spider, a nadworny tuner włoskiego producenta już zaprezentował pikantną wersję tego uroczego roadstera.

Trzeba przyznać, że styliści Abartha odrobili lekcje i uczynili z „sympatycznego” Fiata 124 Spider małego „bandziora”. I tak mamy, agresywny przedni zderzak z dużym wlotem powietrza i potężny tylny, zwieńczony dwiema podwójnymi końcówkami układu wydechowego oraz kontrastujące z kolorem nadwozia czarne dokładki progowe, tylny spojler i 17-calowe felgi aluminiowe. Do tego również czarną maskę silnika i klapę bagażnika, które nawiązują do Fiata Abarth 124 Rally. Stylistyczną „kropką nad i” są czerwone dodatki w postaci obudów lusterek, listwy w przednim zderzaku i zacisków hamulcowych. Abarth 124 Spider dostępny będzie w pięciu kolorach nadwozia nawiązujących swoimi nazwami do rajdowej historii firmy np. Turini 1975 White czy Costa Brava 1972 Red. Modyfikacjom poddano również wnętrze samochodu. W wykończonej Alcantarą i skórą kabinie znajdziemy małe koło kierownicy, krótki drążek zmiany biegów i aluminiowe nakładki pedałów.

 

Abarth 124 Rally Abarth 124 Spider Fiat 124 Spider Genewa Motor Show

Abarth 124 Spider to nie tylko groźny wygląd, ale przede wszystkim osiągi, a te są imponujące. Inżynierowie z Mirafiori starali się przede wszystkim pozbyć każdego zbędnego kilograma, a efektem ich pracy jest masa własna samochodu wynosząca zaledwie 1 060 kg. Pod maską pracuje takie samo „serce” jak w standardowym 124 Spider, czyli 4-cylindrowy silnik MultiAir o pojemności 1.4-litra, który poddano jednak kuracji wzmacniającej – moment obrotowy o wartości 250 Nm pozostał taki sam, ale moc podniesiono do wartości 170 KM (o 10 KM więcej). To oznacza, że stosunek masy do mocy wynosi 6,2 kg/KM, a to najwyżej ustawiona poprzeczka w klasie usportowionych roadsterów. Jednostka napędowa może być sprzężona z 6-stopniową ręczną lub sekwencyjną (Sequenziale Sportivo) skrzynią biegów z łopatkami za kierownicą. To wszystko wystarcza, by rozpędzić tego „pikantnego” roadstera do 100 km/h w czasie 6,8 sekundy i osiągnąć maksymalną prędkość 230 km/h. Za efekty dźwiękowe odpowiedzialny jest układ wydechowy Record Monza, który „przemawia” do otoczenia wspomnianymi wyżej czterema potężnymi końcówkami.

 

Abarth 124 Rally Abarth 124 Spider Fiat 124 Spider Genewa Motor Show

Świetne prowadzenie także powinno być domeną Abartha 124 Spider. Być może elektrycznie wspomagany układ kierowniczy nie zapowiada najlepszego wyczucia samochodu, ale już tylna oś wyposażona w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu to dobry prognostyk udanej zabawy za kierownicą. Jeśli dodamy do tego równomierny rozkład masy między przednią a tylną osią w stosunku 50:50, amortyzatory Bilsteina przygotowane specjalnie dla Abartha, usztywnione stabilizatory poprzeczne, układ hamulcowy Brembo z aluminiowymi zaciskami na przedniej osi i tryb sportowy aktywowany przyciskiem zaostrzający reakcje auta na polecenia kierowcy, to otrzymamy przepis na naprawdę „rozrywkowy” samochód na weekendowe wypady na tor.

Debiut rynkowy Abartha 124 Spider zaplanowano na wrzesień tego roku, a cennik powinien otwierać się kwotą ok. 40 000 EUR.

To jednak nie wszystko. W latach ’70 Fiat Abarth 124 Rally triumfował na wielu światowych trasach rajdowych, a zdobycie w 1972 roku tytułu Rajdowych Mistrzów Europy przez Raffaele Pinto i Gino Macaluso było ukoronowaniem tej przygody. By ożywić tę historię, Abarth zaprezentował również rajdową wersję o nazwie 124 Rally, która została przygotowana do udziału w mistrzostwach FIA R-GT. W odróżnieniu od drogowej wersji pod maską znalazł się silnik o pojemności 1.8-litra, przesunięty nieco w stronę tylnej osi, generujący moc 300 KM i połączony z 6-stopniową skrzynią sekwencyjną. Ponadto samochód wyposażono w pełną klatkę bezpieczeństwa, a płócienny dach został zastąpiony na stałe montowanym hardtopem.

Tomasz Horna

Galeria

Abarth 124 Rally Abarth 124 Spider Fiat 124 Spider Genewa Motor Show
Abarth 124 Rally Abarth 124 Spider Fiat 124 Spider Genewa Motor Show
Abarth 124 Rally Abarth 124 Spider Fiat 124 Spider Genewa Motor Show
Abarth 124 Rally Abarth 124 Spider Fiat 124 Spider Genewa Motor Show
Abarth 124 Rally Abarth 124 Spider Fiat 124 Spider Genewa Motor Show
Abarth 124 Rally Abarth 124 Spider Fiat 124 Spider Genewa Motor Show
Abarth 124 Rally Abarth 124 Spider Fiat 124 Spider Genewa Motor Show
Abarth 124 Rally Abarth 124 Spider Fiat 124 Spider Genewa Motor Show
1 marca 2016

Redakcja

Redakcja
Jesteśmy grupą ekspertów i pasjonatów motoryzacji. Chcemy abyś traktował EGOCAR.pl jako pewne, rzetelne źródło informacji o trendach, nowościach, premierach; o wszystkim związanym z motoryzacją.
Więcej od Redakcja

NAJPOPULARNIEJSZE

WIĘCEJ Z Premiery