Afera Volkswagena Alfa Romeo Giulia Bentley Bentayga Dieselgate Fiat 124 Spider Luc Besson Mahindra Mazda RX-Vision Pininfarina Range Rover Evoque Cabrio samochody elektryczne

Najważniejszym wydarzeniem roku 2015 była wielka afera Volkswagena, prezentacja tylnonapędowej Alfy Romeo, a może debiut najbardziej luksusowego i najszybszego SUV-a świata? Oto nasz subiektywne ranking wydarzeń, od których mniej lub bardziej zadrżał świat motoryzacji w minionym roku.

Afera Volkswagena

Afera Volkswagena Alfa Romeo Giulia Bentley Bentayga Dieselgate Fiat 124 Spider Luc Besson Mahindra Mazda RX-Vision Pininfarina Range Rover Evoque Cabrio samochody elektryczne

18 września 2015 roku amerykańska agencja ochrony środowiska EPA poinformowała, że 482 tysiące Volkswagenów z silnikami Diesla jest wyposażonych w nielegalne oprogramowanie, które pozwala na manipulowanie wynikami testów emisji spalin. Wkrótce okazało się, że Volkswagena ma problemy nie tylko w Stanach Zjednoczonych, bo w samej Europie doliczono się 8,5 mln samochodów „zainfekowanych” nielegalnym oprogramowaniem. Afera Volkswagena, zwana również Dieselgate, wstrząsnęła największym koncernem motoryzacyjnym Niemiec, któremu niewiele brakowało, by już w 2015 roku stać się największym koncernem motoryzacyjnym świata. Afera wywołana przez Volkswagena zjednoczyła ekologów, którzy coraz głośniej domagają się zaostrzenia norm emisji spalin, z czego najbardziej zadowolony jest Elon Musk, którego dziełem jest elektryczna Tesla.

Alfa Romeo Giulia

Afera Volkswagena Alfa Romeo Giulia Bentley Bentayga Dieselgate Fiat 124 Spider Luc Besson Mahindra Mazda RX-Vision Pininfarina Range Rover Evoque Cabrio samochody elektryczne

24 czerwca 2015 roku w miejscowości Arese pod Mediolanem, gdzie kiedyś znajdowało się biuro projektowe Centro Stile Alfa Romeo i muzeum marki, a dziś pozostało już tylko muzeum, zaprezentowano jeden z najbardziej wyczekiwanych modeli Europy – Alfa Romeo Giulia. Po latach włoska marka wróciła do korzeni i stworzyła model z tylnym napędem. Szef Alfy Romeo Harald Wester powiedział o Giulii: „Zaczynamy od zera”, dając wyraźnie do zrozumienia, że Giulia nie jest następcą Alfy 159, a zupełnie nowym samochodem w najnowszej historii marki. Niestety, nie pierwszy raz cierpliwość miłośników Alfy Romeo została wystawiona na próbę – samochód trafi do sprzedaży z półrocznym opóźnieniem. Mimo to miłość do Alfy Romeo jest potężnym i niesłabnącym uczuciem, bo żadna inna marka nie nie może pochwalić się tak dużą liczba polubień na Facebooku.

Bentley Bentayga

Afera Volkswagena Alfa Romeo Giulia Bentley Bentayga Dieselgate Fiat 124 Spider Luc Besson Mahindra Mazda RX-Vision Pininfarina Range Rover Evoque Cabrio samochody elektryczne

Na salonie samochodowym IAA (Internationale Automobil-Ausstellung) we Frankfurcie zadebiutował Bentley Bentayga, pierwszy SUV w segmencie luksusowych samochodów. O samochodzie zrobiło się głośno jeszcze przed jego premierą. Samochód ważący ponad 2 tony, dzięki 608-konnemu silnikowi W12, osiągnął maksymalną prędkość 301 km/h i został okrzyknięty najszybszym SUV-em świata. Bentley Bentayga był również obiektem ataków Brytyjczyków, którzy nawet namawiali Elżbietę II do pozbycia się wszystkich Bentleyów z królewskiej stajni. Powodem była decyzja Volkswagena, który jest właścicielem Bentleya, o ulokowaniu produkcji Bentaygi w Bratysławie na Słowacji. Ostatecznie zdecydowano, że Słowacy będą produkowali karoserię, a końcowy montaż będzie odbywał się w brytyjskiej fabryce Bentleya w Crewe. Pierwszy model Bentleya Bentaygi trafił do Elżbiety II.

Fiat 124 Spider

Afera Volkswagena Alfa Romeo Giulia Bentley Bentayga Dieselgate Fiat 124 Spider Luc Besson Mahindra Mazda RX-Vision Pininfarina Range Rover Evoque Cabrio samochody elektryczne

Nie we Włoszech, gdzie Fiat pełni rolę narodowego symbolu, ale w Stanach Zjednoczonych odbyła się światowa premiera roadstera Fiata 124 Spider. Samochód został zaprezentowany 17 listopada na salonie samochodowym w Los Angeles. Nowy Spider jest klonem Mazdy MX-5, która debiutowała rok wcześniej. O tym, że Włosi współpracują z Japończykami nad nowym roadsterem, było wiadomo od kilku lat, ale włoskim owocem tej współpracy miała być początkowo Alfa Romeo Spider. Zmieniła się jednak koncepcja, do której japońska Alfa nie pasowała i wtedy zdecydowano się na Fiata. Karoseria Spidera dość zgrabnie skrywa silne powiązania z Mazdą MX-5, w czym zasługa austriackiego projektanta Felixa Kilbertusa. Ale niewłoskie pochodzenie twórcy Fiata nie jest jedyną gorzką pigułką do przełknięcia na Półwyspie Apenińskim – Fiat 124 Spider jest produkowany w Hiroszimie, gdzie znajduje się japońska fabryka Mazdy.

Mazda RX-Vision

Afera Volkswagena Alfa Romeo Giulia Bentley Bentayga Dieselgate Fiat 124 Spider Luc Besson Mahindra Mazda RX-Vision Pininfarina Range Rover Evoque Cabrio samochody elektryczne

Na Tokyo Motor Show Mazda pokazała samochód, który ma wszystko to, co powinien mieć współczesny samochód sportowy: piękną linię, ascetyczne wnętrze, tylny napęd i liczne nawiązania do przeszłości. Patrząc na koncepcyjną Mazdę RX-Vision, trudno powstrzymać się od ponownego użycia słowa „piękna”. Jest to niespotykanie udana współczesna interpretacja kultowego modelu sprzed prawie 50 lat. RX-Vision przenosi do dzisiejszych czasów duszę Mazdy Cosmo Sport. Ale nie tylko duszę – również serce. Piękny model Cosmo Sport był pierwszym seryjnie produkowanym samochodem, w którym montowano silnik rotacyjny Wankla. Koncepcyjny RX-Vision również otrzymał taki silnik. Niedawno pojawiła się informacja, że Mazda planuje uruchomienie produkcji seryjnej samochodu na bazie RX-Vision, napędzanego dwoma turbodoładowanymi silnikami rotacyjnymi! Trzymamy kciuki.

Range Rover Evoque Cabrio

Afera Volkswagena Alfa Romeo Giulia Bentley Bentayga Dieselgate Fiat 124 Spider Luc Besson Mahindra Mazda RX-Vision Pininfarina Range Rover Evoque Cabrio samochody elektryczne

Oto pierwszy na świecie kompaktowy SUV kabriolet – tak Range Rovera Evoque’a Cabrio przedstawiali jego twórcy w Los Angeles, gdzie miała światowa premiera tego modelu. Evoque należy do tych samochodów, które po prostu chce się mieć, a Evoque’a Cabrio się pragnie. Projektanci samochodów mówią, że tajemnica piękna jest ukryta w proporcjach, a tajemnica elegancji w umiarze. Ten kabriolet jest piękny i elegancki. Najgłupszą recenzję na temat tego samochodu napisał jeden z niemieckich magazynów, uznając RR Evoque’a Cabrio za samochód mało praktyczny z powodu… niewielkiego bagażnika. Coż za szczęście, że na świecie żyją ludzie, którzy nie idą do salonu samochodowego uzbrojeni w metr krawiecki, a twórcy tych samochodów nie muszą czytać idiotycznych recenzji.

Pininfarina przejęta przez Mahindrę

Afera Volkswagena Alfa Romeo Giulia Bentley Bentayga Dieselgate Fiat 124 Spider Luc Besson Mahindra Mazda RX-Vision Pininfarina Range Rover Evoque Cabrio samochody elektryczne

Założona w 1930 roku Carrozzeria Pininfarina projektowała, a niektóre również produkowała, najpiękniejsze samochody XX i XXI wieku. Alfa Romeo Giulietta i Spider, Ferrari Dino, Daytona, Testarossa i Enzo, Fiat 124 Spider, Maserati Quattroporte, Honda NSX – to wybrane wizytówki Pininfariny. W 2005 roku, gdy firma z okazji 75 urodzin prezentowała Ferrari F430 Spider, nikt nie spodziewał się, że dziesięć lat później Hindusi będą prowadzić negocjacje w sprawie przejęcia włoskiego biura projektowego, które nie było w stanie spłacić bankowych długów. Indyjska Mahindra, która w Polsce może być kojarzona z egzotycznymi terenówkami, zobowiązała się nie tylko do spłaty długów Pininfariny, ale również zainwestowania pieniędzy w rozwój włoskiej firmy. Mahindra, która przejęła już południowokoreańskiego SsangYonga i dział motocykli francuskiego koncernu PSA, prawdopodobnie szykuje się do ekspansji na europejski rynek.

Kac po utraconej inwestycji 

Afera Volkswagena Alfa Romeo Giulia Bentley Bentayga Dieselgate Fiat 124 Spider Luc Besson Mahindra Mazda RX-Vision Pininfarina Range Rover Evoque Cabrio samochody elektryczne

W Polsce było to gorący lato, ale nie tylko ze względu na upały. Atmosferę podgrzał były wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński, który na jednej z konferencji prasowych mówił o tajemniczym inwestorze branży motoryzacyjnej, zainteresowanym budową fabryki samochodów segmentu premium. Choć Piechociński nie chciał ujawnić nazwy firmy, to i tak wszyscy się wiedzieli, że chodzi o Jaguara Land Rovera. Brytyjczycy prowadzili równolegle negocjacje z rządami Czech, Polski, Słowacji i Węgier, ale nawet dla brytyjskiej prasy Polska była głównym kandydatem. Wicepremier Piechociński, wyskakując przed szereg z informacją o inwestycji JLR, liczył zapewne na korzyści polityczne, ale jedynym efektem jego zachowania było nieskrywana irytacja ze strony Brytyjczyków. Ostatecznie JLR wybrał Słowację, a Piechociński wypadł z politycznego obiegu. Fabryka produkująca docelowo 300 000 samochodów rocznie powstanie w miejscowości Nitra.

Wyjątkowy film Luca Bessona

Bez najmniejszego echa i jakiegokolwiek zainteresowania ze strony polityków oraz większości mediów przeszła premiera krótkiego filmu Save Kids Lives wyreżyserowanego przez Luca Bessona, twórcy Leona Zawodowca, Nikity, Joanny D’Arc oraz autora scenariuszy m.in. do serii Taxi oraz Transporter. Film Save Kids Lives powstał z inicjatywy Światowej Organizacji Zdrowia WHO oraz Międzynarodowej Federacji Samochodowej FIA, które chcą zwrócić uwagę świata na zagrożenie bezpieczeństwa dzieci idących codzienne do szkoły. WHO alarmuje, że każdego dnia na drogach całego świata ginie pod kołami samochodów 500 dzieci. Besson stworzył krótki obraz, wobec którego trudno pozostać obojętnym. Ten film powinien być dedykowany głównie politykom, którzy miłość do dzieci niosą na swych wyborczych transparentach, a którzy zapewne nigdy o tym filmie nie słyszeli.

Wstęp do elektrycznej przyszłości

Afera Volkswagena Alfa Romeo Giulia Bentley Bentayga Dieselgate Fiat 124 Spider Luc Besson Mahindra Mazda RX-Vision Pininfarina Range Rover Evoque Cabrio samochody elektryczne

Elon Musk, który jeszcze kilka lat temu był postrzegany przez branżę motoryzacyjną jako nieszkodliwy wariat, dziś triumfuje. Wymyślona przez Muska elektryczna Tesla nie jest już marginalnym kaprysem kolesia z nadmiarem pieniędzy, ale coraz lepiej sprzedającym się samochodem, w którym wielkie koncerny zaczynają dostrzegać poważnego rywala. W 2015 roku kolejni producenci ogłosili gotowość uruchomienia produkcji elektrycznych samochodów. Takie deklaracje składają marki, po których nikt by się tego nie spodziewał. Aston Martin planuje elektrycznego Rapide’a, Jaguar szykuje się do startów w serii wyścigowej Formuła E, Porsche ogłosiło przygotowania do produkcji seryjnej Mission E. Volkswagen pracuje nad nową platformą, która pomieści płaskie akumulatory zasilające silniki elektryczne, a Phaetona zastąpi limuzyna z napędem elektrycznym. Ciekawe, jak wielki wpływ na to przyśpieszenia miała największa afera motoryzacyjna minionego roku.

Podzielcie się z nami i innymi swoją opinią!

A według was które wydarzenie było najważniejsze w 2015 roku?

5 stycznia 2016

Redakcja

Redakcja
Jesteśmy grupą ekspertów i pasjonatów motoryzacji. Chcemy abyś traktował EGOCAR.pl jako pewne, rzetelne źródło informacji o trendach, nowościach, premierach; o wszystkim związanym z motoryzacją.
Więcej od Redakcja

NAJPOPULARNIEJSZE