BMW Z4 Euro NCAP Fiat Panda Cross Jaguar XE Jaguar XF Lancia Ypsilon Mercedes GLC Opel Vivaro Renault Trafic Toyota Avensis Volvo XC90

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), europejska organizacja oceniająca poziom bezpieczeństwa pojazdów w 2015 roku przeprowadziła badania 44 nowych model. Najwyższą ocenę – pięć gwiazdek – przyznano 28 samochodom. Najgorzej oceniony samochód zdobył zaledwie dwie gwiazdki. Oto lista pięciu najbezpieczniejszych i pięciu najmniej bezpiecznych samochodów wg. rankingu Euro NCAP.

Poziom bezpieczeństwa jest oceniany w czterech kategoriach: bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, przewożonych dzieci oraz pieszych, a także liczba i zaawansowanie technologiczne podzespołów mających wpływ na bezpieczeństwo. Samochody przechodzą trzy typy testów zderzeniowych i potrącenie pieszego, które są poddawane szczegółowej analizie. Im lepsze zabezpieczenie osób jadących samochodem oraz pieszych, tym wyższa ocena – w poszczególnych kategoriach jest ona wyrażana w procentach. Ogólną ocenę końcową wyraża się gwiazdkami – najbezpieczniejsze samochody otrzymują pięć gwiazdek.

 

BMW Z4 Euro NCAP Fiat Panda Cross Jaguar XE Jaguar XF Lancia Ypsilon Mercedes GLC Opel Vivaro Renault Trafic Toyota Avensis Volvo XC90

Najlepszą ocenę w 2015 roku otrzymało Volvo XC90, które wyróżnia się spośród wszystkich testowanych samochodów w dwóch kategoriach. Bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów oceniono na 97%, zwracając uwagę na skuteczną ochronę przy każdej próbie – zderzenie czołowe, zderzenie boczne oraz uderzenie w tył samochodu. Systemy bezpieczeństwa wspomagające kierowcę oceniono na 100% – żaden inny samochód nie otrzymał maksymalnej oceny. Ocena końcowa – pięć gwiazdek.

BMW Z4 Euro NCAP Fiat Panda Cross Jaguar XE Jaguar XF Lancia Ypsilon Mercedes GLC Opel Vivaro Renault Trafic Toyota Avensis Volvo XC90

Tuż za Volvo XC90 znalazł się Mercedes GLC. W niemiecki SUV-ie, podobnie jak w wypadku Volvo, bardzo wysoko oceniono bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów – 95%. Ale to, co wyróżnia Mercedesa na tle konkurencji z pierwszej piątki, to najwyższy poziom bezpieczeństwa dzieci – 89%. Maksymalną ocenę przyznano za ochronę 1,5-rocznych dzieci podczas zderzenia czołowego i uderzenia w bok samochodu. Najgorzej oceniono systemy bezpieczeństwa wspomagające kierowcę, zwracając uwagę, że niektóre są dostępne za dopłatą, w związku z tym „nie należy się spodziewać, że będą sprzedawane w dużych ilościach”, co wpłynęła na końcową ocenę – 71%. Ocena końcowa – pięć gwiazdek.

 

 

BMW Z4 Euro NCAP Fiat Panda Cross Jaguar XE Jaguar XF Lancia Ypsilon Mercedes GLC Opel Vivaro Renault Trafic Toyota Avensis Volvo XC90

Trzecie miejsce w rankingu Euro NCAP zajął Jaguar XE. Najwyżej oceniono bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów – 92%. Jaguar, podobnie jak Mercedes GLC, jest wyposażony w tzw. aktywną maskę, która w chwili potrącenia pieszego lekko się unosi, ograniczając obrażenia potrąconej osoby – za ochronę pieszych 81 %. Ocena końcowa – pięć gwiazdek.

BMW Z4 Euro NCAP Fiat Panda Cross Jaguar XE Jaguar XF Lancia Ypsilon Mercedes GLC Opel Vivaro Renault Trafic Toyota Avensis Volvo XC90

Ochrona kierowcy i pasażerów Toyoty Avensis została oceniona wyżej niż w Jaguarze – 93%. Wysoko oceniono również ochronę dzieci i systemy bezpieczeństwa wspomagające kierowcę. Niestety, japoński samochód najwięcej stracił na ochronie pieszych (78 %), ale i tak wypadł lepiej od Volvo XC90, które w tej kategorii zdobyło zaledwie 72%. Ocena końcowa – pięć gwiazdek.

BMW Z4 Euro NCAP Fiat Panda Cross Jaguar XE Jaguar XF Lancia Ypsilon Mercedes GLC Opel Vivaro Renault Trafic Toyota Avensis Volvo XC90

Drugi model Jaguara w pierwszej piątce najbezpieczniejszych samochodów w rankingu Euro NCAP jest sporym wyróżnieniem. Bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów w XF i XE na tym samym poziomie – 92%. Wysokie oceny przyznano za elementy bezpieczeństwa wspomagające kierowcę (83%), ale daleko Jaguarowi do Volvo. Jaguar XF otrzymał również wysokie noty za bezpieczeństwo pieszych. Ocena końcowa – pięć gwiazdek

BMW Z4 Euro NCAP Fiat Panda Cross Jaguar XE Jaguar XF Lancia Ypsilon Mercedes GLC Opel Vivaro Renault Trafic Toyota Avensis Volvo XC90

Listę pięciu ostatnich samochodów w rankingu Euro NCAP otwiera roadster BMW Z4. Niską ocenę ochrony kierowcy i pasażera (69 %) można tłumaczyć otwartym nadwoziem, ale Mazda MX-5 z podobnym nadwoziem znalazła się jedenaście miejsc przed BMW z oceną bezpieczeństwa kierowcy i pasażera na poziomie 84%. Euro NCAP zaznacza, że do pełnej oceny zabrakło próby bocznego zderzenia. Bardzo wysoko oceniono poziom ochrony pieszych (91 %) – BMW Z4 jest wyposażone w tzw. aktywną maskę. Ocena końcowa – trzy gwiazdki.

BMW Z4 Euro NCAP Fiat Panda Cross Jaguar XE Jaguar XF Lancia Ypsilon Mercedes GLC Opel Vivaro Renault Trafic Toyota Avensis Volvo XC90

Czwarte miejsce od końca zajmuje Fiat Panda Cross. W dziedzinie ochrony kierowcy i pasażerów (70%) Panda przewyższa BMW Z4 i wyraźnie góruje nad końcową trójką rankingu Euro NCAP. Niestety, najsłabszym punktem małego Fiata jest ochrona pieszych (50%) – żaden samochód testowany w 2015 roku przez Euro NCAP nie otrzymał tak niskiej noty. Wskazano na wysokie ryzyko obrażeń nóg i głowy pieszego. Ocena końcowa – trzy gwiazdki.

BMW Z4 Euro NCAP Fiat Panda Cross Jaguar XE Jaguar XF Lancia Ypsilon Mercedes GLC Opel Vivaro Renault Trafic Toyota Avensis Volvo XC90
BMW Z4 Euro NCAP Fiat Panda Cross Jaguar XE Jaguar XF Lancia Ypsilon Mercedes GLC Opel Vivaro Renault Trafic Toyota Avensis Volvo XC90

Przedostatnie miejsce w rankingu bezpieczeństw Euro NCAP zajmują ex aequo Opel Vivaro i Renault Trafic. Samochody są wspólnym dziełem Opla i Renault, a produkuje je fabryka Nissana w Barcelonie. Ochrona kierowcy i pasażerów jest równie nisko oceniana (52%), jak ochrona pieszych (53%). Prawdziwym zaskoczeniem jest najwyższa ocena bezpieczeństwa dzieci (91%) jaką przyznano w 2015 roku. Za ochronę dzieci w wieku 18 miesięcy i 3 lat przyznano maksymalną liczbę punktów. Wskazywano na wysoki poziom ochrony dzieci podczas zderzeń czołowych i bocznych. Tak wysokie noty w tej dziedzinie zdobyły jeszcze Toyota Proace, Citroen Spacetourer i Peugeot Traveller. Ocena końcowa – trzy gwiazdki.

BMW Z4 Euro NCAP Fiat Panda Cross Jaguar XE Jaguar XF Lancia Ypsilon Mercedes GLC Opel Vivaro Renault Trafic Toyota Avensis Volvo XC90

Lancia Ypsilon została najgorzej oceniona spośród wszystkich samochodów testowanych przez Euro NCAP w 2015 roku. W podsumowaniu testów zderzeniowych pojawił się dodatkowy komentarz: „Chwilę po próbie zderzenia czołowego wybuchł pożar w komorze silnika, spowodowany zwarciem akumulatora, które wywołało podpalenie płynu hamulcowy wyciekającego ze zbiornika. Jest to rzadki przypadek: Lancia nigdy nie spotkała się z tym zjawiskiem podczas badań rozwojowych. Firma zbadała sprawę i wprowadzi odpowiednie środki zaradcze”. Żadnych punktów nie przyznano za ochronę kierowcy i pasażera podczas zderzenia czołowego. Lancii przyznano najmniejszą liczbę punktów (38%) za systemy bezpieczeństwa wspomagające kierowcę. Ocena końcowa – dwie gwiazdki.

2 stycznia 2016

Redakcja

Redakcja
Jesteśmy grupą ekspertów i pasjonatów motoryzacji. Chcemy abyś traktował EGOCAR.pl jako pewne, rzetelne źródło informacji o trendach, nowościach, premierach; o wszystkim związanym z motoryzacją.
Więcej od Redakcja

NAJPOPULARNIEJSZE