Adolf Hitler Ferdinand Porsche VW Beetle VW Garbus Wolfsburg

70 lat temu ruszyła produkcja Garbusa

Tuż po świętach Bożego Narodzenia 1945 roku wyprodukowano pierwszy egzemplarz Volkswagena Type 1, który zapoczątkował erę słynnego VW Beetle'a, zwanego w Polsce Garbusem. Samochód był produkowany do 2003 roku. W ciagu 58 lat na drogi całego świata wyjechało ponad 21 mln Garbusów.

Adolf Hitler Ferdinand Porsche VW Beetle VW Garbus Wolfsburg

Volkswagen świętuje 70 rocznicę uruchomienia produkcji seryjnej Beetle’a. Powojenna historia tego modelu zaczęła się tuż po świętach Bożego Narodzenia 1945 roku, kiedy z fabryki w Wolfsburgu wyjechał pierwszy egzemplarz VW Type 1. W oficjalnym komunikacie niemieckiego koncernu można przeczytać, że uruchomienie produkcji było możliwe dzięki zaangażowaniu brytyjskiego majora Ivana Hirsta, który nadzorował odbudowę fabryki „zbombardowanej przez aliantów”. Volkswagen nie wspomina jednak o wszystkich faktach historycznych związanych z tym modelem.

 

Adolf Hitler Ferdinand Porsche VW Beetle VW Garbus Wolfsburg

Pierwszy prototyp Beetle’a został zbudowany przez Ferdinanda Porsche w 1931 roku. W roku 1933 w projekt nowego samochodu zaangażował się osobiście Adolf Hitler, który nakazał Porsche stworzenie samochodu o nazwie Volkswagen, co w języku niemieckim oznacza „samochód dla ludu”. Hitler zażyczył sobie pojazdu mogącego „przewozić dwójkę dorosłych plus trójkę dzieci z prędkościami rzędu 100 km/h”. Miał to być tani samochód dla obywateli niemieckiej III Rzeszy, którego cena nie przekraczałaby 990 marek – przeciętny tygodniowy dochód wynosił 32 marki.

Adolf Hitler Ferdinand Porsche VW Beetle VW Garbus Wolfsburg

Volkswagen pomija również fakt, że popularny Beetle był w dużej mierze oparty na czeskiej Tatrze T97. Szef Tatry Hans Ledwinka wytoczył proces Ferdinandowi Porsche o kradzież patentów, ale po aneksji Czechosłowacji przez Niemcy w 1939 roku Adolf Hitler unieważnił roszczenia Ledwinki. Dopiero w 1961 roku udowodniono w procesie sądowym kradzież patentów i zmuszono Volkswagena do wypłaty Tatrze odszkodowania w wysokości 3 mln marek.

Adolf Hitler Ferdinand Porsche VW Beetle VW Garbus Wolfsburg

W 1938 roku w Wolfsburgu zbudowano fabrykę samochodów Volkswagen, w której wyprodukowano zaledwie 630 sztuk modelu KdF-Wagen, znanego później jako Beetle. Rok później zakład w Wolfsburgu rozpoczął produkcję sprzętu wojskowego na potrzeby niemieckiej armii. W czasie II Wojny Światowej fabryka w Wolfsburgu stała się celem bombardowań wojsk alianckich.

 

Adolf Hitler Ferdinand Porsche VW Beetle VW Garbus Wolfsburg

Pierwsze samochody wyprodukowane po 1945 roku były przeznaczone głównie dla wojsk alianckich stacjonujących na terenie Niemiec. Major Hirst zamówił 20 000 sztuk VW Type 1. W latach 1946 – 1947 produkowano około 1000 samochodów miesięcznie. Po reformie walutowej w 1948 roku Volkswageny z Wolfsburga zaczęły trafiać do indywidualnych klientów. W 1949 roku Brytyjczycy przekazali nadzór nad fabryką niemieckiemu zarządowi, a fabryka otrzymała oficjalną nazwę Volkswagenwerk GmbH. W 1955 roku z Wolfsburga wyjechał milionowy Beetle.

Adolf Hitler Ferdinand Porsche VW Beetle VW Garbus Wolfsburg

Do lutego 1972 roku wyprodukowano pond 15 mln egzemplarzy Beetle’a, ustanawiając nowy rekord światowej produkcji jednego modelu, który wcześniej należał do Forda T. W styczniu 1978 roku zakończono produkcję Beetle’a w Niemczech. Do lipca 2003 roku samochód był produkowany w Meksyku – ostatni egzemplarz otrzymał nazwę El Rey i trafił do muzeum w Wolfsburgu. Łączna produkcja tego modelu wyniosła 21 529 464.

2 stycznia 2016

Redakcja

Redakcja
Jesteśmy grupą ekspertów i pasjonatów motoryzacji. Chcemy abyś traktował EGOCAR.pl jako pewne, rzetelne źródło informacji o trendach, nowościach, premierach; o wszystkim związanym z motoryzacją.
Więcej od Redakcja

NAJPOPULARNIEJSZE

WIĘCEJ Z Prototypy