Afera Volkswagena Dieselgate Hans Dieter Poetsch Matthias Mueller

Volkswagen po raz pierwszy przyznał oficjalnie, że od dłuższego czasu wiedział o tym, iż silniki wysokoprężne mogą nie spełniać surowych norm emisji spalin obowiązujących w Stanach Zjednoczonych. Odpowiedzialność zrzucono na inżynierów niemieckiego koncernu.

Afera Volkswagena Dieselgate Hans Dieter Poetsch Matthias Mueller

Hans Dieter Poetsch, przewodniczący Rady Nadzorczej grupy Volkswagena, powiedział na konferencji prasowej, że inżynierowie odpowiedzialni za rozwój silników wysokoprężnych mieli ograniczony budżet oraz niewiele czasu, by dostosować jednostki napędowe rodziny EA 189 do obowiązujących norm emisji spalin. Poetsch stwierdził, że Volkswagen będzie „bezwzględny” wobec osób, które podjęły decyzję o montażu nielegalnego oprogramowania, zaniżającego emisję spalin podczas okresowych przeglądów.

„Będziemy nieugięci w dążeniu do ustalenia, kto był za to odpowiedzialny. Nic nie będzie zamiatane pod dywan” – powiedział Poetsch i przyznał, że pracownicy niektórych działów Volkswagena świadomie „tolerowali naruszenie przepisów„.

Na podstawie tego, co wiemy dzisiaj, to była bardzo ograniczona grupa, która działała w sposób nieodpowiedzialny”  stwierdził Hans Dieter Poetsch i dodał, że obecnie zostało zawieszonych w obowiązkach pracowniczych 9 osób kadry kierowniczej.

Wewnętrzne dochodzenie Volkswagena prowadzi 450 ekspertów. Do tej pory zabezpieczono informacje pochodzące od ponad 380 pracowników niemieckiego koncernu.

 

 

Afera Volkswagena Dieselgate Hans Dieter Poetsch Matthias Mueller

Szef grupy Volkswagena Matthias Mueller powiedział, że kryzys przyśpieszył zmiany strukturalne w koncernie, które już dawno powinny być wprowadzone. Szczegóły zostaną przedstawione w pierwszym kwartale przyszłego roku, a zmiany będą wprowadzone na początku 2017 roku.

Pomimo sugestii ekspertów, Volkswagen nie zamierza pozbywać się poszczególnych marek – nawet tych, które przynoszą straty (Lamborghini) lub nie pasują do struktury koncernu (motocykle Ducati i ciężarówki Scania). „Nie ma powodów, żeby pozbywać się tych aktywów” – powiedział Mueller – „Jesteśmy z nich dumni”.

Obecna sytuacja jest bardzo poważna, ale firma nie ucierpi zbyt mocno z tego powodu. Nie dopuścimy do tego, żeby obecny kryzys nas sparaliżował” – stwierdził Matthias Mueller – „Nie ma wątpliwości, że przyczyną kryzysu były niedociągnięcia w procedurach i zarządzaniu. Ale z drugie strony winna jest też postawa pracowników średniego szczebla, którzy przymykali oko na nieprawidłowości”.

Afera Volkswagena Dieselgate Hans Dieter Poetsch Matthias Mueller

Matthias Mueller w styczniu wybiera się do USA na Detroit Motor Show, a następnie chce spotkać się z tamtejszymi pracownikami Volkswagena. Mueller przeprosił za aferę Dieselgate, ale powiedział, że nie będzie tam szedł „na kolanach„, a w przyszłość na rynku amerykańskim patrzy „z optymizmem i ufnością„. Zaznaczył, że będzie chronił miejsca pracy w każdej fabryce Volkswagena na całym świecie. Niemiecki koncern w 2011 roku wybudował w Chattanooga w stanie Tennessee fabrykę produkującą Passaty.

Volkswagen szacuje, że koszty związane z aferą Dieselgate wyniosą 6,7 mld euro (7,3 mld dolarów), ale analitycy zwracają uwagę, że niemiecki koncern nie uwzględnił wydatków związanych z karami finansowymi i procesami sądowymi. Bloomberg Intelligence twierdzi, że koszty związane tylko z akcją serwisową w USA mogą wynieść 9,4 mld dolarów.

 

(Opracowano na podstawie Automotive News)

13 grudnia 2015

Redakcja

Redakcja
Jesteśmy grupą ekspertów i pasjonatów motoryzacji. Chcemy abyś traktował EGOCAR.pl jako pewne, rzetelne źródło informacji o trendach, nowościach, premierach; o wszystkim związanym z motoryzacją.
Więcej od Redakcja

NAJPOPULARNIEJSZE