bezpieczeństwo Ralph Nader Unsafe At Any Speed

Mija 50 lat od pierwszego wydania książki "Unsafe At Any Speed" (Niebezpieczne przy każdej prędkości), którą napisał Ralph Nader. O tej książce mówi się, że wstrząsnęła amerykańską motoryzacja i uratowała życie tysięcy ludzi.

bezpieczeństwo Ralph Nader Unsafe At Any Speed

30 listopada 1965 roku na amerykańskim rynku pojawiła się książka, która zaczynała się od słów: „Przez ponad pół wieku samochód niósł śmierć i obrażenia, powodując niewyobrażalny smutek milionów cierpiących ludzi”. Autor tych słów, Ralph Nader, strona po stronie, rozprawia się z całą amerykańską branżą motoryzacyjną, zarzucając jej chęć zysku i absolutny brak dbałości o bezpieczeństwo.

Pierwszy rozdział poświęca Chevroletowi Corvair, wskazując na błędy konstrukcyjne samochodu, które były przyczyną licznych wypadków drogowych. Nader opierał się na ponad 100 pozwach sądowych, które zostały wytoczone przez rodziny ofiar wypadków przeciwko koncernowi General Motors.

W 1966 roku wyszło na jaw, że GM wynajął prywatnych detektywów, którzy mieli zdyskredytować Nadera, podsłuchując jego rozmowy telefoniczne, badając jego przeszłość, a także wynajmując prostytutki. Ralph Nader pozwał General Motors, który musiał ostatecznie wypłacić odszkodowania za „uporczywe nękanie”. Nader wypłacone pieniądze przeznaczył na uruchomienie biura prawnego, zajmującego się ochroną konsumentów.

bezpieczeństwo Ralph Nader Unsafe At Any Speed

Dziesięć miesięcy po wydaniu książki Ralpha Nadera, prezydent USA Lyndon Johnson podpisał ustawę o ruchu drogowym i bezpieczeństwie pojazdów, co doprowadziło do powstania Departamentu Transportu oraz rządowej agencji bezpieczeństwa ruchu drogowego National Highway Traffic Safety Administration. Przeprowadza ona m.in. badania zderzeniowe, będące odpowiednikiem europejskich crash testów Euro NCAP.

W 1999 roku Uniwersytet Nowego Jorku zaliczył książkę „Unsafe At Any Speed” do grona 100 najlepszych dziennikarskich opracowań XX wieku, umieszczając ją na 38 pozycji.

Przypominając pierwsze wydanie książki „Unsafe At Any Speed„, amerykańskie media piszą, że m.in. dzięki „krucjacie” Nadera, dziś powszechnie stosuje się pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne i inne systemy bezpieczeństwa. W 2014 roku liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w Stanach Zjednoczonych wyniosła 36 000, a w 1966 roku wynosiła 50 000. Różnica może się wydawać niewielka, ale 50 lat temu było mniej samochodów, a ludzie pokonywali mniejsze odległości. Dlatego specjaliści przytaczają inne dane – w 1966 roku na każdy 1 milion przebytych mil przypadało 5,3 ofiar śmiertelnych, a w 2014 przypadło 1,07.

 

bezpieczeństwo Ralph Nader Unsafe At Any Speed

Poproszony o opinię na temat współczesnych technologii poprawiających bezpieczeństwo, Ralph Nader nie kryje sceptycyzmu. „Rozwój tych technologii prowadzi do wzrostu zagrożenia, ponieważ rozpraszają uwagę kierowcy” – powiedział Nader w wywiadzie dla Automotive News – „Producenci dążą do stworzenia skomplikowanego komputera na kołach, co oznacza, że kierowca powoli przestaje mieć kontrolę nad samochodem, szczególnie w trudnych sytuacjach„.

Jego opinię na tema współczesnej motoryzacji przeciwstawia się analizom instytucji, do powstania której przyczynił się sam Nader. National Highway Traffic Safety Administration szacuje, że przyczyną 94 procent wypadków drogowych jest błąd lub zachowania człowieka.

Ralph Nader ma 81 lat. Jest prawnikiem, działaczem społecznym i politykiem, początkowo związany z Demokratami, później z Zielonymi, a obecnie niezależny. Pięć razy kandydował w wyborach prezydenckich w USA.

1 grudnia 2015

Redakcja

Redakcja
Jesteśmy grupą ekspertów i pasjonatów motoryzacji. Chcemy abyś traktował EGOCAR.pl jako pewne, rzetelne źródło informacji o trendach, nowościach, premierach; o wszystkim związanym z motoryzacją.
Więcej od Redakcja

NAJPOPULARNIEJSZE

WIĘCEJ Z Ludzie