Guido Dumarey Holden Commodore

Belg uratuje Holdena Commodore

Dni Holdena Commodore są już policzone. General Motors, który jest właścicielem australijskiej marki Holden, w 2017 roku zamknie fabrykę w Elizabeth (Południowa Australia), gdzie jest produkowany tylnonapędowy sedan klasy średniej Commodore. Pojawiła się jednak nadzieja w osobie belgijskiego inwestora Guido Dumareya.

Guido Dumarey Holden Commodore

Holden Commodore jest jednym z ostatnich symboli australijskiej motoryzacji. Stylistycznie jest mocno związany z europejskim Oplem, ale pod względem technicznym reprezentuje zupełnie inny świat. Commodore to tylny napęd i silniki benzynowe V6, a w ekstremalnym wydaniu V8. Ludzie kochają takie samochody, ale kupują te z przednim napędem i z rzędowymi „czwórkami”, skazując klasykę na zapomnienie.

Jeżeli dodamy do tego bardzo wąski rynek samochodów z kierownicą po prawej stronie, a tylko takie wersje Commodore są produkowane w jedynej fabryce samochodów Holdena w Elizabeth, to nic dziwnego, że General Motors stracił zainteresowanie nierentownym zakładem.

Guido Dumarey Holden Commodore

Zakład Holdena w Elizabeth produkuje Commodore na trzy rynki. Poza Australią i Nową Zelandia, niewielka liczba samochodów z tej fabryki trafia również do Wielkiej Brytanii. Jest to tylnonapędowy Vauxhall VXR8 z 6,2-litrowym silnikiem V8 o mocy 600 KM. Łatwo się domyślić, że europejscy ekolodzy nie patrzą przychylnym okiem na taki silnik.

General Motors chce do połowy 2017 roku zakończyć produkcję w Elizabeth, a następcę Commodore z przednim napędem importować do Australii z którejś ze swoich nowocześniejszych fabryk, gdzie są produkowane modele przystosowane do ruchu lewo- i prawostronnego – takim zakładem jest m.in. fabryka Opla w Gliwicach.

Guido Dumarey Holden Commodore

Na wieść o zakończeniu produkcji tylnonapędowego Holdena Commodore i zamknięciu fabryki w Elizabeth zareagował belgijski inwestor Guido Dumarey, który dał się poznać jako wielki miłośnik motoryzacji, który przejmuje nierentowne fabryki i wyprowadza je z kryzysu.

Na liście Dumareya znajdziemy niemieckiego producenta felg BBS, francuską fabrykę wózków widłowych Still, a także były zakład skrzyń biegów General Motors w Strasburgu. W ten ostatni Dumarey zainwestował 250 mln euro i dziś ponad 1300 osób produkuje tam m.in. automatyczne skrzynie biegów 8HP50 ZF, a głównym klientem jest BMW.

 

Guido Dumarey Holden Commodore

56-letni Guido Dumarey przygotował plan ratowania tylnonapędowego Holdena Commodore i zakładu w Elizabeth, który nazwał „Project Erich” nawiązujący do weterana niemieckiego tuningu Ericha Bittera.

Australijska motoryzacja jest oparta na samochodach z tylnym napędem, które dla mnie są synonimem segmentu premium” – mówi Dumarey w wywiadzie udzielonym australijskiemu Motoringowi – „Gdy patrzę dziś w jakim kierunku zmierza Alfa Romeo z tylnonapędową platformą Giorgio dla Giulii, to widzę ją tam, gdzie była kiedyś. Uważam, że odejście przed laty od tylnego napędu było największym błędem Alfy Romeo. Platforma Zeta, na której jest produkowany Holden Commodore, jest idealnym rozwiązaniem dla dalszego rozwoju„.

Na pytanie, czy Dumarey nie obawia się ryzyka związanego z przejęciem zakładu Holdena w Elizabeth, inwestor odpowiada: „Dla zdecydowanej większości ludzi jestem ryzykantem” – to nawiązanie do inwestycji w BBS, która okazała się niewypałem. Jednak po chwili Dumarey dodaje: „Wszystko jest ryzykiem. Bez ryzyka nie ma biznesu„.

Umowa dotycząca przejęcia produkcji Commodore w Elizabeth musi być podpisana do połowy 2016 roku: „Po tym terminie będzie już za późno na kontynuowanie prac rozwojowych dla tego samochodu” – uważa Guido Dumarey.

Pesymiści przypominają, że w ostatnim czasie niewielu potencjalnym inwestorom udało się dogadać z General Motors w sprawie przejęcia nierentownych dla amerykańskiego koncernu marek. Penske zaproponował przejęcie Saturna, ale nie udało się sfinalizować tego przedsięwzięcia. Podobnie stało się z marką Pontiac, którą również chciał przejąć Penske. Sprzedaż marki Saab od kilku lat wisi w powietrzu. AM General, który produkował Hummera na zlecenie GM, kilka razy podejmował próby przejęcia tej marki oraz proponował ponowne uruchomienie produkcji Pontiaca Solstice. Wszystkie próby spełzły na niczym.

 

28 grudnia 2015

Redakcja

Redakcja
Jesteśmy grupą ekspertów i pasjonatów motoryzacji. Chcemy abyś traktował EGOCAR.pl jako pewne, rzetelne źródło informacji o trendach, nowościach, premierach; o wszystkim związanym z motoryzacją.
Więcej od Redakcja

NAJPOPULARNIEJSZE

Chevrolet Corvette Carbon 65 Edition – urodzinowo

14 kwietnia 2017Tomasz Horna

WIĘCEJ Z Ludzie