Bose Citroen

Citroen otrzyma zawieszenie Bose

Szefowa Citroena Linda Jackson powiedziała kilka dni temu, że w 2017 roku francuska marka zastąpi hydropneumatyczne zawieszenie nową technologią, dzięki której zostanie zachowany wysoki komfort resorowania, z którego słyną flagowe modele Citroena. Jackson nie chciała podać żadnych szczegółów, więc pojawiły się spekulacje, że partnerem Francuzów będzie amerykańska firma Bose, która stworzyła zawieszenie wykorzystujące elektromagnesy.

Bose Citroen

Marka Bose jest kojarzona ze sprzętem audio, który można spotkać nie tylko w gospodarstwach domowych i samochodach, ale również na stadionach, w teatrach, a także w wahadłowcach czy Kaplicy Sykstyńskiej. Mało kto wie, że Bose od lat osiemdziesiątych pracuje nad zawieszeniem, w którym układ hydrauliczny jest zastąpiony przez liniowe silniki elektryczne, dzięki którym nadwozie samochodu jest utrzymywane na równym poziomie.

W zawieszeniu wykorzystuje się opracowaną przez Bose technologię redukcji szumów – nierówności jezdni są traktowane jak szum otoczenia, który generuje falę odwrotną przesyłaną do elektrycznych siłowników sterujących pracą zawieszenia. Zaletą tego systemu jest błyskawiczne działanie – nadwozie samochodu ważące 1 tonę może być uniesione o 10 cm w ciągu 0,1 s. Wadą tego systemu jest duża masa oraz wysokie koszty. Bose wydało już ponad 100 milionów dolarów na opracowanie tego systemu.

System zawieszenie Bose został zaprezentowany w 2004 roku. Pięć lat później miał wejść do produkcji seryjnej i pojawić się w samochodach wyższej klasy, ale żaden z producentów samochodów nie zdecydował się na wykorzystanie patentu Bose.

Holenderski Citroen-Forum napisał, że Citroen porozumiał się z Bose w sprawie wspólnego opracowania zawieszenia nowej generacji, które pojawi się w 2017 roku. Rzecznik Citroena w rozmowie z największym holenderskim dziennikiem De Telegraaf powiedział, że „nie może potwierdzić współpracy z Bose”.

Zobaczcie działanie zawieszenia Bose, które w 2007 roku zamontowano w Lexusie LS400 w celu przeprowadzenia testów.

 

5 grudnia 2015

Redakcja

Redakcja
Jesteśmy grupą ekspertów i pasjonatów motoryzacji. Chcemy abyś traktował EGOCAR.pl jako pewne, rzetelne źródło informacji o trendach, nowościach, premierach; o wszystkim związanym z motoryzacją.
Więcej od Redakcja

NAJPOPULARNIEJSZE

WIĘCEJ Z Technologie