Afera Volkswagena Dieselgate

Europa to nie Ameryka

Dwa tygodnie temu pisaliśmy, że w Stanach Zjednoczonych właściciele Volkswagenów, w których zamontowano nielegalne oprogramowanie zaniżające rzeczywisty poziom emisji spalin, otrzymają po dwie kart prepaidowe Visa zasilone kwotą od 1000 do 1250 dolarów. Czy na podobną formę zadośćuczynienia mogą liczyć właściciele VW w Europie? Niemiecki koncern odpowiada krótko: Nie.

Redakcja Automotive News Europe zapytała Volkswagena, czy koncern przygotuje dla swoich europejskich klientów pakiet finansowy podobny do tego, który otrzymali klienci z USA i Kanady. Rzecznik niemieckiego koncernu odpowiedział: „Dofinansowanie będzie oferowane wyłącznie klientom w USA i Kanadzie„.

Volkswagen wyjaśnia:

– w USA klientom należy się odszkodowanie, bo kupili samochody reklamowane jako „Clean Diesel”

– w USA klienci inwestują w technologie traktowane w Europie jako niszowe, gdzie ponad połowa nowych samochodów jest wyposażonych w silniki Diesla

– w USA właściciele samochodów z silnikami wysokoprężnymi ponoszą wyższe koszty eksploatacyjne niż właściciele samochodów z silnikami benzynowymi, a w Europie nabywcy samochodów z silnikami Diesla korzystają z ulg podatkowych oraz w wielu krajach płacą mniej za olej napędowy niż za benzynę.

Poza tym Volkswagen ma już gotowy program naprawczy dla wszystkich rynków Unii Europejskiej, który  wkrótce będzie realizowany. W wypadku Stanów Zjednoczonych wciąż są prowadzone negocjacje z amerykańskimi władzami i nie wiadomo, kiedy zostaną sfinalizowane.

W USA wykryto 482 000 samochodów z nielegalnym oprogramowaniem zaniżającym poziom emisji spalin, a w Europie nieprawidłowości wykryto w około 8,5 mln samochodów. Amerykański program rekompensaty będzie kosztował Volkswagena około 500 mln dolarów. Gdyby identyczne rozwiązanie wprowadzono w Europie, niemiecki koncern poniósłby gigantyczne koszty sięgające 8,5 mld euro.

Dwa tygodnie temu pisaliśmy, że amerykańscy klienci Volkswagena, którzy kupili samochody z nielegalnym oprogramowaniem zaniżającym poziom emisji spalin, otrzymają od niemieckiego koncernu dwie tzw. karty przedpłacone (prepaid). Jedna jest zasilona kwotą 500 dolarów i można nią płacić w dowolnym punkcie. Druga, w zależności od kupionego modelu, jest zasilona kwotą od 500 do 750 dolarów i można jej używać w autoryzowanych salonach VW lub płacić za korzystanie z 24-godzinnej pomocy drogowej przez trzy lata.

22 listopada 2015

Redakcja

Redakcja
Jesteśmy grupą ekspertów i pasjonatów motoryzacji. Chcemy abyś traktował EGOCAR.pl jako pewne, rzetelne źródło informacji o trendach, nowościach, premierach; o wszystkim związanym z motoryzacją.
Więcej od Redakcja

NAJPOPULARNIEJSZE

WIĘCEJ Z Prototypy