bezpieczeństwo poduszki powietrzne Takata

Takata – metalowe bezpieczeństwo

Firma Takata to japoński producent poduszek powietrznych, którego produkty są montowane w dziesiątkach milionów egzemplarzy samochodów na całym świecie. Jednak jak się ostatnio okazuje, nawet te najbardziej rozpoznawalne marki potrafią popełniać błędy. Czy afera z producentem poduszek powietrznych może okazać się większa niż ta Volkswagena?

Kilka miesięcy temu organizacja NHTSA, która jest amerykańskim odpowiednikiem Euro-NCAP wykazała, że w bagatela 34 milionach samochodów najpopularniejszych marek może istnieć wadliwa poduszka powietrzna od Takaty. Problem polega na tym, że poduszka podczas wypadku w czasie swego działania, czyli wystrzelenia, może dodatkowo obdarować pasażera kawałkami metalu z jej wadliwej konstrukcji, co na pewno nie brzmi groteskowo, ale już jak najbardziej poważnie.

Jednak najgorsze jest to, że firma Takata zdawała sobie sprawę z tego, że ich poduszki są wadliwe. Próbowano nanieść drobne poprawki, by najprawdopodobniej zamieść sprawę pod dywan, jednak teraz, po 7 latach prawda ujrzała światło dzienne i Takata odpowie za swoje błędy.

Na tak poważnym zarzucie oraz jego następstwach skorzysta na pewno firma Autoliv, która jest konkurencją dla Takaty. Co ciekawe, jej oddziały znajdują się również w Polsce, a konkretnie w Oławie i Jelczu Laskowicach.

Autoliv z oddziałami w naszym kraju produkuje około 13 milionów poduszek powietrznych dla koncernów takich jak : Audi, Seat, Volkswagen, Skoda, BMW, Daimler-Mercedes, Porsche, Mini, Renault, Citroen, Peugeot, Dacia, Nissan, Mitsubishi, Volvo, Scania, GM, Opel, Ford, Jaguar czy Land Rover.
Jak podają najnowsze źródła, Stany Zjednoczone w związku z aferą nałożyły na firmę Takata karę w wysokości 70 milionów dolarów, jednak podkreślają, że jej forma może wzrosnąć do bagatela 200 milionów dolarów. A to wszystko oprócz kosztów wymiany, które prawdopodobnie będą liczone w miliardach dolarów. Bez wątpienia obok afery koncernu Volkswagen jest to druga największa afera rynku samochodowego ostatnich lat.

Mateusz Stasiak

źródła:

http://www.autoblog.com/2015/11/03/takata-fine-airbag-scandal/

http://blog.caranddriver.com/massive-takata-airbag-recall-everything-you-need-to-know-including-full-list-of-affected-vehicles/

 

17 listopada 2015

Redakcja

Redakcja
Jesteśmy grupą ekspertów i pasjonatów motoryzacji. Chcemy abyś traktował EGOCAR.pl jako pewne, rzetelne źródło informacji o trendach, nowościach, premierach; o wszystkim związanym z motoryzacją.
Więcej od Redakcja

NAJPOPULARNIEJSZE