Laurens van den Acker Renault Megane IV

Stabilizacja nie wyklucza szaleństwa

Latem 2016 roku na rynku zadebiutuje czwarta generacja Renault Mégane. Francuzi podkreślają, że dużą wagę przywiązują do jakości montażu, wykończenia oraz użytych materiałów. Zależy im, by nowy model Mégane był nieco lepiej postrzegany i pozycjonowany, niż poprzednicy. Szef projektantów Renault Laurens van den Acker mówi: "Renault może produkować samochody z śródziemnomorską skórą i niemieckim sercem".

Laurens van den Acker Renault Megane IV

Dłuższy, szerszy, niższy, przestronniejszy i lepiej wykonany – oto najważniejsze cechy odróżniające Renault Mégane czwartej generacji od poprzedników. A teraz rzut oka na wybrane elementy wyposażenia: head-up display, adaptacyjny tempomat  z automatycznym awaryjnym hamowaniem, ostrzeżenie o zmianie pasa ruchu, czujnik „ślepego pola”, kamera cofania i 8,7-calowy wyświetlacz. To pokazuje miejsce, w którym Renault chce widzieć swój kompaktowy model.

Laurens van den Acker tłumaczy to tak: „Nie widzę Mégane jako większego brata Clio; raczej, jako mniejszego brata Talismana i Espace’a. Clio jest wesołe, zabawne, podczas gdy nowe Mégane jest poważnym samochodem, w którym będzie można poczuć Talismana i Espace’a„.

Laurens van den Acker Renault Megane IV

Główny projektant Renault nie kryje, że zaprojektowanie nowej generacji Mégane było sporym wyzwaniem: „W segmencie kompaktów samochód musi pełnić wiele funkcji. Musi być wystarczająco przestronny, aby zmieścić rodzinę, a jednocześnie wyglądać atrakcyjnie i solidnie. Musi spełniać oczekiwania z zakresu bezpieczeństwa i zużywać mało paliwa. Musi oferować nowoczesną technologię za rozsądną cenę. To samochód, który pokazuje kim jesteśmy i jaki jest nasz status społeczny„.

Laurens van den Acker podkreśla, że dziś konkurentami Mégane nie są już tylko Volkswagen Golf, Ford Focus czy Opel Astra: „Musimy konkurować również z Audi A3, BMW serii 1 i Mercedesem klasy A. Wiem, że musimy zaakceptować nowe warunki gry„.

 

Laurens van den Acker Renault Megane IV

Laurens van den Acker zaczął karierę zawodową od zaprojektowania wnętrza Bugatti EB110. Rozgłos zyskał po zaprojektowaniu kilku ciekawych samochodów koncepcyjnych dla Mazdy. Gdy w 2009 roku przeszedł do Renault i zastąpił Patricka Le Quémenta na stanowisku głównego projektanta, wiadomo było, że wprowadzi swój styl projektowania, zachowując przy tym oryginalność, którą wypracował jego poprzednik. Współczesnymi wizytówkami Laurensa van den Ackera są Twizy, Clio IV, Espace V, Talisman, teraz również Mégane IV. Van den Acker mówi: „Nie mówię codziennie do współpracowników, że musimy celebrować nasze różnice i prowokować. Staram się stworzyć markę stabilną. Ale to wcale nie znaczy, że nie możemy się wyróżniać i mamy zygnować z odrobiny szaleństwa„.

 

 

(opracowano na podstawie Autocar)

4 listopada 2015

Jarosław Maznas

Jarosław Maznas
Lider opinii i ekspert motoryzacyjny. Doświadczony dziennikarz. Współprowadzący "Automaniaka" w TVN Turbo. Redaktor naczelny i współtwórca takich magazynów jak: Cars – Magazyn o Samochodach, Auto Moto, Auto Motor i Sport.
Więcej od Jarosław Maznas

NAJPOPULARNIEJSZE

WIĘCEJ Z Ludzie