crash testy detektor pieszych EuroNCAP system wykrywania przeszków

EuroNCAP, europejska organizacja oceniająca poziom bezpieczeństwa samochodów, wprowadza nowy element testów. Samochody będą poddawane dodatkowym próbom, które mają wykazać skuteczność działania detektora pieszych, czyli systemu, który automatycznie uruchamia hamulce w chwili pojawienia się pieszego przed pojazdem.

crash testy detektor pieszych EuroNCAP system wykrywania przeszków

Producenci samochodów coraz częściej montują w pojazdach detektory pieszych, zwane też systemami wykrywania przeszkód lub pieszych. Jest to układ składający się z zamontowanego z przodu samochodu czujnika ruchu, który po wykryciu przeszkody, przekazuje sygnał do komputera uruchamiającego hamulce.

EuroNCAP postanowiło rozszerzyć swój program badawczy, zwany powszechnie crash testem, o kontrolę skuteczności działania detektorów pieszych. Urządzenia będą poddawane trzem próbom: wejście, a następnie wbiegnięcie pieszego przed jadący samochód oraz wejście dziecka zza stojących z boku pojazdów. Aby zdobyć dobrą ocenę, samochód jadący z prędkością do 40 km/h będzie musiał uniknąć kolizji z poruszającym się pieszym, a jadąc z prędkością do 60 km/h będzie musiał wyhamować do 20 km/h w chwili kolizji z pieszym.

 

crash testy detektor pieszych EuroNCAP system wykrywania przeszków

Z wieloletnich badań wynika, że do większości kolizji dochodzi z winy kierowcy, który pedał hamulca naciska zbyt późno i zbyt łagodnie. Dlatego coraz powszechniej stosuje się AEB (Autonomous Emergency Braking), czyli autonomiczny (niezależny od kierowcy) system hamowania awaryjnego, który wykorzystuje  lasery, radary i kamery do wykrywania nieuchronnych kolizji, a następnie uruchamia awaryjne hamowanie.

W ubiegłym roku piesi, rowerzyści oraz motocykliści stanowili 47 procent śmiertelnych ofiar wszystkich wypadków drogowych w Europie. Ocenia się, że 25 procent pieszych i kierowców jednośladów, którzy przeżyli potrącenie przez samochód, jest dotkniętych trwałym inwalidztwem spowodowanym uszkodzeniem rdzenia kręgowego lub mózgu.

crash testy detektor pieszych EuroNCAP system wykrywania przeszków
crash testy detektor pieszych EuroNCAP system wykrywania przeszków
crash testy detektor pieszych EuroNCAP system wykrywania przeszków

Organizacja EuroNCAP ocenę ochrony pieszych wprowadziła w 1997 roku. Te badania prowadzono wyłącznie pod kątem ​​oceny przedniej konstrukcji pojazdu, która powinna być zaprojektowane tak, by w chwili kolizji pieszy odniósł jak najmniejsze obrażenia.

Skuteczność systemów AEB zaczęto testować w 2013 roku, ale tylko w kątem kolizji samochodu z innym pojazdem. Wśród modeli, w których zostały ocenione systemy AEB, znalazły się Audi Q7, BMW serii 2, BMW i3, Ford Mondeo, Lexus NX, Mercedes Klasa C, Mini Cooper, Volvo V40, Volvo XC90, Toyota Avensis i Volkswagen Passat.

crash testy detektor pieszych EuroNCAP system wykrywania przeszków

(Źródło: EuroNCAP)

12 listopada 2015

Redakcja

Redakcja
Jesteśmy grupą ekspertów i pasjonatów motoryzacji. Chcemy abyś traktował EGOCAR.pl jako pewne, rzetelne źródło informacji o trendach, nowościach, premierach; o wszystkim związanym z motoryzacją.
Więcej od Redakcja

NAJPOPULARNIEJSZE