Jaguar C-X75

Niezrealizowane marzenie Jaguara

Jaguar przypomniał ostatnio o swoim niezwykłym samochodzie, w którym miał być zastosowany rewolucyjny układ napędowy. Niestety, po kilku próbach ożywienia koncepcyjnego projektu C-X75, samochód wylądował w sali niezrealizowanych marzeń. Ale ostatnio przypomniał o sobie dwa razy. Najpierw udziałem w filmie Spectre o przygodach Jamesa Bonda, a potem przejazdem na torze wyścigowym w Mexico City z Felipe Massą za kierownicą.

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75 to samochód wyjątkowy. Pierwszy raz pojawił się pięć lat temu na salonie samochodym w Paryżu, a jego wyjątkowość nie sprowadzała się wyłącznie niezwykłej stylistyki. Model koncepcyjny posiadał cztery silniki elektryczne, a każdy napędzał jedno koło. Największą rewolucją była mała turbina gazowa firmy Bladon Jets, która wytwarzała energię służącą do zasilania czterech silników elektrycznych, które dysponowały łączną mocą 788 KM i momentem obrotowym 1600 Nm.

Turbina miała dwie zalety. Po pierwsze, można było ją zasilać m.in. olejem napędowym, biopaliwami, gazem ziemnym i gazem płynnym. Po drugie, przy niewielkim zużyciu paliwa turbina była w stanie wygenerować na tyle dużo energii, że zasięg Jaguara C-X75 mógł wynieść do 900 km. Samochód osiągał maksymalną prędkość 330 km/h, a od 0 do 100 km/h przyśpieszał w 3,4 s.

Jaguar C-X75

W 2011 roku Jaguar przedstawił plan produkcji seryjnej C-X75 – cena samochodu została skalkulowana na 700 000 funtów, a maksymalna liczba wyprodukowanych egzemplarza miała wynieść 250 sztuk. Pierwsze Jaguary C-X75, wyprodukowane przy współpracy z zespołem Williams F1, miały trafić do klientów w 2013 roku. Jaguar poinformował również, że w modelu produkcyjnym turbina gazowa zostanie zastąpiona małolitrażowym silnikiem benzynowym. Zasięg na silnikach elektrycznych miał wynieść do 50 km.

W 2012 roku Jaguar poinformował, iż w związku z kryzysem gospodarczym na świecie, firma nie widzi perspektyw znalezienia nabywców na samochód, który miałby kosztować między 800 000 a 1 000 000 funtów. Skończyło się na wyprodukowaniu pięciu prototypów.

Jaguar C-X75

W 2015 roku Jaguar przypomniał światu o C-X75, udostępniając go ekipie filmowej kręcącej kolejną część przygód Jamesa Bonda Spectre. Na plan filmowy dostarczono  siedem egzemplarzy C-X75, które stworzył dział samochodów specjalnych grupy Jaguar Land Rover JLR SVO oraz firma Williams Advanced Engineering, będąca właścicielem teamu Williams Martini Racing. Szef JLR SVO John Edwards powiedział, że do napędu został wykorzystany 5-litrowy silnik V8 o mocy 542 KM. Pojawienie się Jaguara C-X75 w Spectre doprowadziło do spekulacji, że JLR planuje uruchomienie produkcji tego modelu. Nadzieje rozwiała jedna wypowiedź Edwardsa: „Film był okazją do zaprezentowania C-X75, ale to nie znaczy, że zmieniliśmy strategię względem tego modelu”.

Jaguar C-X75

Jeden z filmowych egzemplarzy Jaguara C-X75 został dostarczony na tor wyścigowy w Mexico City, gdzie trafił w ręce kierowcy wyścigowego Formuły 1 Felipe Massy, reprezentującego barwy Williams Martini Racing. Massa przewiózł samochodem zaproszonych gości, zrobił kilka efektownych bączków, a potem powiedział: „To była ogromna przyjemność zasiąść za kierownicą samochodu używanego przez kaskadera w filmie o Bondzie. Jaguar współpracował z Williams Advanced Engineering przy produkcji tego wspaniałego supersamochodów, więc fajnie było doświadczyć czegoś, w czym brali udział moi koledzy z zespołu Formuły 1”.

Jaguar C-X75
3 listopada 2015

Redakcja

Redakcja
Jesteśmy grupą ekspertów i pasjonatów motoryzacji. Chcemy abyś traktował EGOCAR.pl jako pewne, rzetelne źródło informacji o trendach, nowościach, premierach; o wszystkim związanym z motoryzacją.
Więcej od Redakcja

NAJPOPULARNIEJSZE

WIĘCEJ Z Prototypy