Mazda RX-Vision silnik rotacyjny

Mazda wciąż stawia na silnik rotacyjny

Szef Mazdy Masamichi Kogai powiedział, że japońska marka od lat pracuje nad rozwojem silnika rotacyjnego, który stał się symbolem Mazdy. Ta nietypowa jednostka napędowa miałaby wrócić w wielkim stylu pod maską produkcyjnej wersji koncepcyjnego RX-Vision, którego zaprezentowano na Tokyo Motor Show.

Mazda RX-Vision silnik rotacyjny

Nowy silnik rotacyjny jest oznaczony symbolem 16X. Nad tą jednostką od ośmiu lat pracuje grupa 50 inżynierów, którzy muszą rozwiązać kilka problemów. Najważniejsze z nich, to dostosowanie silnika do rygorystycznych przepisów dotyczących emisji spalin, zmniejszenie zużycia paliwa i ograniczenie ryzyka wystąpienia awarii, które jest nieco wyższe, niż w tradycyjnych silnikach tłokowych.

To, że silnik rotacyjny Mazdy jest oczkiem w głowie szefa firmy, najlepiej świadczą składane przez niego deklaracje: „Moim marzeniem jest to, by doczekać dnia, w którym nasz silnik obrotowy osiągnie poziom, który będzie akceptowany przez naszych klientów”. Determinacji nie brakuje szefowi działu badawczo-rozwojowego Mazdy Kiyoshi Fujiwara, który powiedział: „Mamy 50 zdolnych inżynierów, którzy chcieli rozwijać silnik rotacyjny, dlatego trafili do Mazdy… Gdybym chciał wstrzymać prace nad tym silnikiem, musiałbym podać się do dymisji”.

Mazda RX-Vision silnik rotacyjny

Mimo wielu przeszkód natury technicznej oraz ograniczonych funduszy na badania i rozwój, Mazda konsekwentnie pracuje nad doskonaleniem silnika rotacyjnego. Od prac nad tą jednostką zależy premiera koncepcyjnego RX-Vision. W Maździe myśli się również o innym zastosowaniu silnika rotacyjnego. Szef marketingu i PR europejskiego oddziału Mazdy Wojciech Halarewicz powiedział, że możliwe jest również wykorzystanie silnika rotacyjnego w napędzie hybrydowym. Ta jednostka pełniłaby rolę agregatu prądotwórczego, który dostarczałby prąd do akumulatorów zasilających silnik elektryczny, napędzający koła samochodu. Ten typ napędu hybrydowego zastosowano w Chevrolecie Volt i Oplu Ampera.

Z deklaracji składanych przez pracowników Mazdy wynika, że powrót silnika rotacyjnego nie jest kwestią, czy, ale kiedy, więc warto trzymać kciuki za tych 50 inżynierów, aby osiągnęli swój cel. Choćby po to żeby zobaczyć wersję produkcyjną Mazdy RX-Vision.

2 listopada 2015

Redakcja

Redakcja
Jesteśmy grupą ekspertów i pasjonatów motoryzacji. Chcemy abyś traktował EGOCAR.pl jako pewne, rzetelne źródło informacji o trendach, nowościach, premierach; o wszystkim związanym z motoryzacją.
Więcej od Redakcja

NAJPOPULARNIEJSZE

WIĘCEJ Z Prototypy