Fiat 124 Spider Mazda MX-5 porównanie

Mazda MX-5 czy Fiat 124 Spider?

O współpracy Mazdy i Fiata nad nowym roadsterem wiadomo było od lat. Owocem tej współpracy miały być Mazda MX-5 i Alfa Romeo Spider – z tego również żadna ze stron nie robiła tajemnicy. Wiadomo też było, że obydwa samochody będą produkowali Japończycy w fabryce Mazdy w Hiroszimie. Największym zaskoczeniem była zmiana planów ze strony Włochów, którzy ostatecznie Alfę Romeo Spider zamienili na Fiata 124 Spider.

Nie wiadomo, kiedy strona włoska zdecydowała się na zmianę planów, ale jakiś czas przed pojawieniem się pierwszych zakamuflowanych testowych prototypów nowej Mazdy MX-5, grupa Fiata poinformowała o zmianie strategii wobec Alfy Romeo. Wtedy stało się jasne, że „japońska” Alfa Spider nie będzie pasowała do tej strategii. Jednak wycofanie się z tego projektu wiązałoby się ze sporymi stratami finansowymi i utratą wiarygodności włosko-amerykańskiej spółki Fiat Chrysler Automotive.

Obserwując z boku rozwój japońsko-włoskiego projektu już po ogłoszeniu nowej strategii dla Alfy Romeo, odnosi się wrażenie, że decyzję o zamianie marek podjęto „rzutem na taśmę”, bo nowy Fiat 124 Spider również nie bardzo pasuje do strategii Fiata. Szef włoskiego koncernu Sergio Marchionne koncentruje się na rozwoju i klonowaniu modelu 500, a jego zastępca odpowiedzialny za Europę mówi o produkcji tzw. modeli budżetowych.

Trudno tam znaleźć miejsce dla Fiata 124 Spider, dlatego mówi się, że jest kompromisem, ale też po części dziełem przypadku. To nie skazuje go jednak na niepowodzenie. Pod względem konstrukcyjnym Fiat jest klonem Mazdy, o której mówi się w samych superlatywach. Japońska produkcja – Fiat 124 Spider będzie wytwarzany w fabryce Mazdy w Hiroszimie – dla wielu osób oznacza gwarancję jakości. Włosi dostarczają silniki oraz odpowiadają za wygląd samochodu. A to oznacza, że za sukces w dużym stopniu odpowiada coś, co określa się jako włoski styl.

 

 

 

Fiat 124 Spider Mazda MX-5 porównanie
Fiat 124 Spider Mazda MX-5 porównanie

Ostre linie karoserii i zwężające się przednie reflektory Mazdy MX-5 są wyraźnym komunikatem, że mamy do czynienia z samochodem agresywnym, sportowym, nastawionym na osiągi. Łagodność Fiata 124 Spider odwołuje się do zapomnianej w dzisiejszych czasach romantycznej motoryzacji.

Przód Mazdy jest czysty – pozbawiony ozdobników – przejrzysty i ostry. Widać w nim oryginalność oraz subtelne odwołania do modeli Mazdy w postaci charakterystycznego kształtu wlotu powietrza do chłodnicy.

Fiat odwołuje się bardzo wyraźnie do Fiata 124 Sport Spider sprzed 50 lat. Ten obraz z przeszłości jest nieco zaburzony przez dolną część czołowego wlotu powietrza, ale być może intencją stylistów było dodanie szczypty agresywności.

Fiat 124 Spider Mazda MX-5 porównanie
Fiat 124 Spider Mazda MX-5 porównanie

Porównując tył Mazdy z Fiatem, niektórzy odniosą wrażenie, że Mazda wygląda na młodszą o dziesięć lat od włoskiego bliźniaka. Ale styliści Fiata tył samochodu potraktowali bez najmniejszych kompromisów – tu widać jeszcze wyraźniejsze nawiązanie do legendarnego włoskiego roadstera sprzed pół wieku.

Fiat 124 Spider Mazda MX-5 porównanie
Fiat 124 Spider Mazda MX-5 porównanie

Trudno Włochów posądzać o brak inwencji, więc najbardziej prawdopodobną przyczyną tak minimalnych różnic we wnętrzu obydwóch samochodów był brak czasu. Z pewnością dodanie uchwytu drzwi w srebrnym kolorze we wnętrzu Fiata, połączenie brązowej skóry z czarną deską rozdzielczą i znaczek Fiata na kierownicy odciągają nieco wzrok od pozostałych elementów, które niczym się nie różnią.

Mazda, choć nie odcina się od przeszłości i nawet chętnie nawiązuje do 25-letniej historii modelu MX-5, kieruje najnowszą wersję swojego roadstera głównie do ludzi młodych. Fiat w każdym detalu – może z wyjątkiem tego wnętrza – odwołuje się do historii. A to oznacza, że Mazda MX-5 i Fiat 124 Spider, choć pod wieloma względami identyczne, nie będą wchodzić sobie w paradę.

Fiat 124 Spider Mazda MX-5 porównanie
Fiat 124 Spider Mazda MX-5 porównanie
23 listopada 2015

Redakcja

Redakcja
Jesteśmy grupą ekspertów i pasjonatów motoryzacji. Chcemy abyś traktował EGOCAR.pl jako pewne, rzetelne źródło informacji o trendach, nowościach, premierach; o wszystkim związanym z motoryzacją.
Więcej od Redakcja

NAJPOPULARNIEJSZE

WIĘCEJ Z Prototypy