Land Rover Defender

Defender przechodzi do historii (video)

Po 68 latach kultowy Defender przechodzi do historii. W styczniu przyszłego roku JLR (Jaguar Land Rover) kończy produkcję ukochanego samochodu Winstona Churchilla, królowej Elżbiety II, ochotników wojny koreańskiej, wolontariuszy Czerwonego Krzyża, Lary Croft z filmu Tomb Raider i kilku pokoleń miłośników motoryzacyjnej ikony XX wieku.

Land Rover Defender

Nadszedł czas, aby przejść do nowego rozdziału” – powiedział szef inżynierów JLR Nick Rogers, któremu w młodości Defender służył do nauki jazdy – „Chcemy iść do przodu z nowym samochodem„. Defender nie będzie miał swojego następcy, bo koncepcja prostego samochodu terenowego jest przestarzała i dziś coraz trudniej znaleźć klientów na tego typu pojazd. Przód samochodu ustawiony pod kątem 90 stopni z metalowym zderzakiem stoi w sprzeczności z normami bezpieczeństwa pieszych,  emisja dwutlenku węgla jest dwa razy wyższa od przeciętnego europejskiego samochodu, kierowca nie może korzystać z dotykowego ekranu i bezprzewodowego połączenia z telefonem, a brak bocznych poduszek i kurtyn powietrznych niesie bardzo wysokie ryzyko wystąpienia licznych obrażeń lub śmierci podczas zderzenia.

Land Rover Defender

Land Rover rozstaje się z Defenderem, bo zbyt długo koncentrował się tym modelem na bardzo wąskiej grupie odbiorców. Mówi się, że ludzie odpowiedzialni za rozwój Defendera przespali moment, w którym brytyjscy rolnicy i właścicieli wiejskich nieruchomości zaczęli szukać samochodów dla swoich żon dowożących potomstwo do szkół i dzieci jeżdżących do miast. To, czego nie mogli znaleźć w Defenderze, znaleźli w Jeepie Wranglerze, potomku samochodu wojskowego z II wojny światowej, wyposażonym w Bluetooth i elektroniczny system kontroli stabilności.

W ostatnim roku sprzedano około 20 000 Defenderów i prognozy zakładały spadek zainteresowania tym modelem. W szczytowym okresie, w roku 1970, Land Rover sprzedał 57 000 sztuk tego modelu. W ciągu 68 lat produkcji sprzedano ponad 2 miliony Defenderów.

Land Rover Defender

JLR stoi teraz przed poważnym wyzwaniem opracowania nowego Defendera, który zachowa wartość marki, a jednocześnie będzie atrakcyjny dla współczesnego klienta. Analitycy uważają, że nowy Defender musi zachować „autentyczną ekscentryczność” odchodzącego modelu, a jednocześnie wnieść nowe technologie: „Land Rover może zatrzymać tradycyjnych miłośników Defendera i pozyskać nowych klientów” – mówi profesor Franz-Rudolf Esch, ekonomista i specjalista w dziedzinie komunikacji i marketingu branży motoryzacyjnej – „Co nie idzie z duchem czasu, to umiera. Defender musi pozostać wierny swoim wartościom i dostosować się do oczekiwań klientów„.

Land Rover Defender

Następca Defendera nie będzie miał łatwego startu, bo na rynku robi się coraz ciaśniej. Potencjalnym konkurentem dla przyszłego Land Rovera może być Jeep Renegade dostępny już od 69 900 zł. Oczywiście, Brytyjczycy będą starali się odwoływać do wieloletniej tradycji swojej ikony, tak jak robi to Jeep w odniesieniu do Renegade’a. Widać to najlepiej na przykładzie Fiata 500X, który pod względem konstrukcyjnym i technologicznym jest klonem najmniejszego Jeepa, ale ze względu na brak tradycji nie cieszy się tak dużym zainteresowaniem jak jego amerykański bliźniak (choć obydwa modele są produkowany w tej samej fabryce we Włoszech). Jednak w wypadku Land Rovera dojdzie do konfrontacji dwóch ikon, a wtedy kluczowym elementem może okazać się cena.

Land Rover Defender
22 listopada 2015

Redakcja

Redakcja
Jesteśmy grupą ekspertów i pasjonatów motoryzacji. Chcemy abyś traktował EGOCAR.pl jako pewne, rzetelne źródło informacji o trendach, nowościach, premierach; o wszystkim związanym z motoryzacją.
Więcej od Redakcja

NAJPOPULARNIEJSZE

WIĘCEJ Z