Fiat Fiat 124 Spider Los Angeles Auto Show nowy roadster Fiata

Fiat USA zapowiada premierę Fiata 124 Spider w Los Angeles

Fiat USA pokazał na Twiterze dwie cyfrowe pocztówki, a tweet'a opatrzył hashtagiem #FIATFOMO. W ten sposób zapowiedział światową premierę Fiata 124 Spider, która odbędzie się 17 listopada 2015 roku w Los Angeles. To pokazuje, jak ważny w nowej strategii Fiata jest rynek północnoamerykański.

Fiat Fiat 124 Spider Los Angeles Auto Show nowy roadster Fiata
Fiat Fiat 124 Spider Los Angeles Auto Show nowy roadster Fiata

Pod cyfrowymi pocztówkami zamieszczono krótkie teksty, w których Fiat zapowiada: „Wyjeżdżamy w podróż, którą zakończy niespodzianka” oraz „Nadszedł czas, aby zabrać nasz cenny ładunek za Atlantyk”. Fiat wciąż ukrywa w tajemnicy wszelkie szczegóły dotyczące nowego Fiata 124 Spider. Wiadomo tylko, że ten Fiat miał być kiedyś nową Alfą Romeo Spider, stworzoną na bazie nowej Mazdy MX-5. Sergio Marchionne zmienił jednak strategię rozwoju Alfy, więc żeby pieniądze wpompowane w rozwój wspólnego projektu Fiata i Mazdy nie zostały wyrzucone w błoto, zdecydowano się na Fiata 124 Spider, nawiązującego do legendarnego roadstera z 1966 roku. A przy okazji następcy doczekał się inny włoski roadster z przełomu XX i XXI wieku, Fiat Barchetta.

 

Fiat Fiat 124 Spider Los Angeles Auto Show nowy roadster Fiata

Choć Fiat starał się ukryć w głębokiej tajemnicy kształty nowego Fiata 124 Spider, to pod koniec września pojawiły się szpiegowskie zdjęcia, na których widać Spidera bez kamuflujących osłon. Zdjęcia zostały wykonane w USA przez fotografa Briana Williamsa, o którym zrobiło się głośno, gdy został zaatakowany przez pracownika Volvo podczas robienia szpiegowskich zdjęć samochodu szwedzkiej marki – nigdy wcześniej żadna firma samochodowa nie potraktowała w ten sposób fotografa.

Widok nowego Fiata 124 Spider nie pozostawia najmniejszych wątpliwości – to jest Mazda MX-5 we włoskim opakowaniu. Wyprofilowanie pokrywy bagażnika lekko nawiązuje do Maserati, a duży grill jest stylistyczną wizytówką Fiata. Znalazłoby się jeszcze kilka detali, którymi Spider różni się od MX-5, ale widać wyraźnie, że Włosi nie włożyli zbyt wiele wysiłku, by ukryć japońskie korzenie tego modelu.

 

Fiat Fiat 124 Spider Los Angeles Auto Show nowy roadster Fiata
Fiat Fiat 124 Spider Los Angeles Auto Show nowy roadster Fiata

Jeszcze mniej różnic widać w kabinie kierowcy i na pierwszy rzut oka wydaje się, że tu ograniczono się wyłącznie do przyklejenia znaczka Fiata na kierownicy. Być może te niewielkie zmiany wynikają z ograniczeń technologicznych lub skromnego budżetu, który Fiat przeznaczył na rozwój nowego Spidera. Ale nie można też wykluczyć, że w obawie przed wścibskimi fotografami, celowo nie wprowadzono większych zmian wnętrza w prototypowym egzemplarzu i 17 listopada Fiat nas zaskoczy.

Fiat Fiat 124 Spider Los Angeles Auto Show nowy roadster Fiata

Tajemnicą są okryte jednostki napędowe, choć pojawiają się spekulacje, że pod maskę nowego Spider trafią dwa silniki. Podstawową jednostką prawdopodobnie będzie silnik benzynowy 1.4 MultiAir 16V o mocy 170 KM, a wersja Abarth otrzyma silnik Alfy Romeo 4C 1750 TBI o mocy 240 KM.

Fiat Fiat 124 Spider Los Angeles Auto Show nowy roadster Fiata
Fiat Fiat 124 Spider Los Angeles Auto Show nowy roadster Fiata

Fiat 124 Spider pierwszej generacji zadebiutował w listopadzie 1966 roku na salonie samochodowym w Turynie. Samochód został zaprojektowany pod nadzorem Sergio Pininfariny przez Toma Tjaarda, który w Spiderze wykorzystał swoje wcześniejsze projekty Chevroleta Corvette Rondine z 1963 roku i Ferrari 275 GTS z 1964 roku. Fiat 124 Spider był produkowany od 1966 do 1982 przez Fiata, a od 1983 do 1985 przez Pininfarinę jako Pininfarina Spider Azzura.

Fiat Fiat 124 Spider Los Angeles Auto Show nowy roadster Fiata

Ostatnim roadsterem Fiata był model Barchetta, produkowany w latach 1995 – 2005 z przerwą między 2002 a 2004 rokiem. Barchettę zaprojektowali Andreas Zapatinas (późniejszy szef projektantów Alfy Romeo) i Alessandro Cavazza pod nadzorem Petera Barretta Davisa. Nowa strategia Fiata nie przewidywała następcy Barchetty, ale – jak to u Fiata już bywało – strategie zmieniają się częściej niż modele, więc po 10 latach doczekaliśmy się następcy, choć nie tak pięknego jak Barchetta.

6 listopada 2015

Jarosław Maznas

Jarosław Maznas
Lider opinii i ekspert motoryzacyjny. Doświadczony dziennikarz. Współprowadzący "Automaniaka" w TVN Turbo. Redaktor naczelny i współtwórca takich magazynów jak: Cars – Magazyn o Samochodach, Auto Moto, Auto Motor i Sport.
Więcej od Jarosław Maznas

NAJPOPULARNIEJSZE

WIĘCEJ Z Prototypy