Felix Kilbertus Fiat 124 Spider

Fiata 124 Spider, czyli Mazda MX-5 al dente

Jaki jest przepis na tak udanego Spidera? To proste, mówią jego twórcy, wystarczyło wziąć najlepiej sprzedającego się kiedykolwiek w Ameryce Fiata i stworzyć jego współczesną interpretację. To tak, jak z włoską kuchnią – prosty przepis na pyszne jedzenie. Ale gdy posłucha się szefa kuchni, sprawa wydaje się o wiele bardziej skomplikowana.

Felix Kilbertus Fiat 124 Spider

Gdy czyta się to, co projektant Fiata 124 Spider mówił w Los Angeles na temat procesu tworzenia tego samochodu, można odnieść wrażenie, że mamy do czynienia z włoską potrawą przygotowaną w japońskiej kuchni przez austriackiego kucharza. Jakby tego było mało, to kucharz musiał pochylić się nad potrawą, którą wcześniej ktoś inny przygotowywał.

Głównym projektantem współczesnego Fiata 124 jest Austriak Felix Kilbertus, absolwent Uniwersytetu w Linzu, który doskonalił swoje umiejętności we francuskiej Strate Ecole de Design. Kilbertus pracował początkowo dla Alfy Romeo, potem trochę dla Hondy. Na dłużej zagrzał miejsce w Renault, skąd oddelegowana go do Nissana w Japonii. Po ośmiu latach rozstał się z francusko-japońską grupą i trafił do Pininfariny. W 2014 roku przeniósł się do Fiata.

Prace nad japońsko-włoskim projektem,którego owocem jest nowa Mazda MX-5, a po włoskiej stronie miała być Alfa Romeo Spider, ruszyły w połowie 2013 roku, czyli przed pojawieniem się Kilbertusa w Fiacie. Wkrótce projekt został włożony do zamrażarki i po niespełna roku podjęto decyzję o dalszych pracach. Wtedy rozpoczął się szalony wyścig z czasem, bo samochód miał być gotowy na 2016 rok.

 

 

Felix Kilbertus Fiat 124 Spider

Największym wyzwaniem było tchnięcie ducha przeszłości w ten oryginalny projekt” – mówi Felix Kilbertus – „To miał być samochód pełen optymizmu, bardzo prosty i bardzo lekki w swojej stylizacji. Miał być przeciwstawiony zimnej, germańskiej stylizacji niemieckich samochodów”.

Prawdziwym wyzwaniem dla zespołu kierowanego przez Kilbertusa był czas. „Zawsze pojawia się pokusa, żeby przyśpieszyć niektóre procesy projektowe, ale to niesie wielkie ryzyko popełnienia błędów, których później nie da się już naprawić” – mówi Kilbertus – „Chwilami było ciężko walczyć z presją czasu, ale musieliśmy być pewni, że wszystko do siebie pasuje, a jednocześnie będzie działało”. Felix Kilbertus odwołuje się do aerodynamiki i przywołuje przykład dolnej części grila o fakturze plastra miodu oraz białego odcienia wokół reflektorów.

Felix Kilbertus Fiat 124 Spider

W niektóre etapy projektowania Fiata 124 Spidera trzeba było angażować Japończyków odpowiedzialnych za projekt Mazdy MX-5. Kilbertus nie kryje, że wymagało to elastyczności i zrozumienia japońskiej etyki pracy. Tu przydało się jego doświadczenie zdobyte podczas pracy w Japonii dla Nissana: „To pomogło mi odróżnić problem techniczny od zwykłego nieporozumienia. Gdy zadajesz niewłaściwe pytanie, wtedy otrzymujesz złą odpowiedź„.

Felix Kilbertus Fiat 124 Spider

Żeby w jeszcze większym stopniu nadać Spiderowi włoski charakter, samochód otrzyma turbodoładowany silnik Fiata 1.4, który będzie współpracował z manualną lub automatyczną sześciobiegową skrzynią. Samochód będzie miał również nieco inaczej zestrojone zawieszenie. „Bo zespół napędowy musi być włoski, aby oddać hołd wcześniejszym samochodom” – mówią przedstawiciele Fiata i dodają – „Niektórzy dadzą się za to ukrzyżować„.

 

(Na podstawie Automotive News)

26 listopada 2015

Redakcja

Redakcja
Jesteśmy grupą ekspertów i pasjonatów motoryzacji. Chcemy abyś traktował EGOCAR.pl jako pewne, rzetelne źródło informacji o trendach, nowościach, premierach; o wszystkim związanym z motoryzacją.
Więcej od Redakcja

NAJPOPULARNIEJSZE

WIĘCEJ Z Prototypy