Afera Volkswagena Glaeserne Manufaktur Drezno VW Phaeton

Czarne chmury nad fabryką VW Phaetona

Nowoczesna fabryka Volkswagena w Dreźnie, nazywana "architektonicznym cudem", która produkuje luksusową limuzynę Phaeton, jest głównym kandydatem do zamknięcia w ramach programu oszczędnościowego koncernu. Volkswagen musi odkładać pieniądze na opłacenie bardzo wysokiego rachunku za aferę związaną z emisją spalin.

Afera Volkswagena Glaeserne Manufaktur Drezno VW Phaeton

Szef Volkswagena Matthias Mueller szuka oszczędności, bo według różnych szacunków, niemiecki koncern może zapłacić około 87 miliardów dolarów odszkodowań i kar związanych ze skandalem spowodowanym nadmierną emisją spalin. Mueller już miesiąc temu zapowiedział program oszczędnościowy i ograniczenia inwestycyjne, a głównym kandydatem miało być Bugatti, które przynosi gigantyczne straty. Jednak według Automotive News, pierwszą ofiarą programu oszczędnościowego będzie fabryka Volkswagena w Dreźnie, gdzie produkuje się Phaetony.

W tym nowoczesnym zakładzie, zatrudniającym 500 pracowników, w ciągu tygodnia produkuje się zaledwie osiem samochodów. W 2013 roku powstało tu 5800 Phaetonów, a rok później produkcja spadła do 4000 sztuk. Według niezależnych analiz, Volkswagen dopłacał około 30 000 euro do każdego Phaetona sprzedanego w latach 2002 – 2012.

Afera Volkswagena Glaeserne Manufaktur Drezno VW Phaeton

VW Phaeton był oczkiem w głowie byłego szefa Volkswagena Ferdynanda Piecha, który marzył o stworzeniu luksusowej limuzyny ze znaczkiem VW, konkurującej z BMW i Mercedesem. Choć samochód był chwalony za jakość wykonania i właściwości jezdne, nie znalazł uznania wśród klientów segmentu premium, którym trudno było zaakceptować właśnie logo VW na luksusowej limuzynie. Dalszy rozwój tego modelu wymaga inwestycji przekraczającej kwotę 1 miliarda euro.

Afera Volkswagena Glaeserne Manufaktur Drezno VW Phaeton

W 2002 nastąpiło uroczyste otwarcie nowoczesnej fabryki Phaetona w Dreźnie. Obiekt, okrzyknięty cudem nowoczesnej architektury, został nazwany Glaeserne Manufaktur, czyli „szklana fabryka”. Zakład ma przeszklone ściany, przez które klienci mogą obserwować ostatni etap montażu swoich samochodów. Podłogi niektórych hal są wyłożone drewnem. W fabryce organizowano również uroczystości i koncerty.

Zarząd Volkswagena ma opracować program wykorzystania drezdeńskiej fabryki do innych celów, które zagwarantują zatrudnienie dla załogi produkującej Phaetony. Zamknięcie zakładu i zwolnienie ludzi mogłoby wywołać protesty pracowników koncernu, którzy mają połowę z 20 mandatów w radzie nadzorczej Volkswagena.

 

21 listopada 2015

Redakcja

Redakcja
Jesteśmy grupą ekspertów i pasjonatów motoryzacji. Chcemy abyś traktował EGOCAR.pl jako pewne, rzetelne źródło informacji o trendach, nowościach, premierach; o wszystkim związanym z motoryzacją.
Więcej od Redakcja

NAJPOPULARNIEJSZE

WIĘCEJ Z Prototypy