Podczas prezentacji Tesli Model X, szef Tesli Motors Elon Musk powiedział, że filtry powietrza montowane w tym samochodzie stanowią zabezpieczenie przed atakiem bronią biologiczną. Pułkownika Randall Larsen, który służył w amerykańskich siłach powietrznych i był szefem Instytutu Bezpieczeństwa Powietrznego, odpowiedział zdziwiony portalowi Gismodo: „Naprawdę Musk tak to reklamuje?”

Elon Musk, prezentując najnowszą Teslę Model X, zwrócił uwagę na system klimatyzacji, który działa w trzech trybach. Poza dwoma podstawowymi trybami – cyrkulacja powietrza z zewnątrz oraz tzw. obieg zamknięty – Model X posiada jeszcze tryb obrony przed bronią biologiczną Biodefense, który włącza się przyciskiem na desce rozdzielczej. Ochronę przed bronią biologiczną tworzą specjalne filtry HEPA oraz podciśnienie wytwarzane w kabinie samochodu po przełączeniu w tryb Biodefense.

Portal Gismondo spytał pułkownika Larsena, czy jest to możliwe, żeby Tesla Model X mogła uchronić kierowcę przed takim atakiem. Larsen wyjaśnił, że atak bronią biologiczną jest praktycznie niezauważalny, a pierwsze efekty użycia tego typu broni mogą pojawić się nawet po dwóch tygodniach. W przeciwieństwie do broni chemicznej czy radiologicznej, broń biologiczna „działa subtelnie”: „To nie jest jakiś wielki wybuch. Problemem jest to, że trzeba wcześniej wiedzieć, iż nastąpił atak bronią biologiczną”.

Biodefense Elon Musk filtry HEPA samochód hybrydowy Tesla Model X tesla samochód

Portal Gismondo poprosił o szczegółowe wyjaśnienie Michaela Buchmeiera z Centrum Ochrony Biologicznej zajmującego się leczeniem ofiar epidemii i ataków bakteriologicznych. Buchmeier wyjaśnił, że filtry HEPA mogą zatrzymać ponad 99 procent cząsteczek wielkości 0,3 mikrometrów, czyli stanowią skuteczną zaporę przed kurzem, pyłkami i zarodnikami grzybów. Istnieje też duża szansa, że filtry zatrzymają też laseczki wąglika, które mają średnicę od 1 do 1,2 mikrometrów, ale mniejsze cząstki przejdą przez filtr.

Wirus ospy ma wielkość od 200 do 300 nanometrów, czyli znajduje się na granicy skuteczności filtrów HEPA. Jeżeli samochód będzie jechał przez strefę w której doszło do rozpylenia ospy, częściowo wirusów może dostać się do samochodu. Wirus grypy A ma wielkość od 80 do 120 nanometrów, a to oznacza, że filtry nie stanowią zapory dla tego typu wirusów.

Biodefense Elon Musk filtry HEPA samochód hybrydowy Tesla Model X tesla samochód

Podciśnienie wytwarzane w kabinie Tesli Model X po włączeniu tryby Biodefense powstrzymuje przedostanie się do wnętrza wirusa, ale nie rozwiązuje problemu z usunięciem tego wirusa z filtra.
„Istnieje wiele czynników, które sprawiają, że chcesz mieć filtrowane powietrze w swoim samochodzie, ale bioterroryzm jest jednym z wielu i nie jest najważniejszy” – kończy Buchmeier.

12 października 2015

Redakcja

Redakcja
Jesteśmy grupą ekspertów i pasjonatów motoryzacji. Chcemy abyś traktował EGOCAR.pl jako pewne, rzetelne źródło informacji o trendach, nowościach, premierach; o wszystkim związanym z motoryzacją.
Więcej od Redakcja

NAJPOPULARNIEJSZE

Chevrolet Corvette Carbon 65 Edition – urodzinowo

14 kwietnia 2017Tomasz Horna

WIĘCEJ Z Premiery