Alfa Romeo Giulia Harald Wester

Giulia – początek nowej historii

Sergio Marchionne, szef koncernu FCA (Fiat Chrysler Automotive), niedawno stwierdził, że zaczyna się nowa epoka w historii Alfy Romeo. Wspaniele, ale w wypowiedzi Marchionne pojawiło się jedno sformułowanie, które wiele osób odebrało, jako negację tego wszystkiego, co zostało zrobione w długoletniej historii Alfy Romeo.

Zaczynamy od zera” – mówi Niemiec Harald Wester, który od 2010 roku jest szefem Alfy Romeo. Marka ma bardzo ambitne plany wzrostu sprzedaży z 80 000 sztuk w roku ubiegłym do 400 000 w roku 2018. Tym, którzy nie wierzą, że uda się zrealizować ten plan, Wester odpowiada: „Nie mam cienia wątpliwości, że to się uda. Przez 40 lat Alfa Romeo próbowała powstrzymać straty, ale dopiero teraz jest realizowana strategia, która sprawi, że Alfa stanie się rentowną marką. My to zaczynamy„.

Szef Alfy Romeo nie ukrywa, że siłą marki jest liczna grupa oddanych i wiernych miłośników, którzy sami siebie nazywają Alfisti: „Ważnym elementem naszej pracy jest to, żeby oni byli szczęśliwi – mówi Wester – To wspaniałe, że pomimo złych lat, tak wiele osób w dalszym ciągu wspiera naszą markę„. Ale po chwili Wester dodaje: „Jednak nie da się wyłącznie na tych ludziach budować silnej przyszłości. Musimy znaleźć więcej klientów, a sposobem na to jest spełnienie ich oczekiwań„. Po czym następuje subtelna aluzja do Alfy Romeo 4C: „Na fantazyjnych modele niszowych nie da się zbudować stabilności„.

To wspaniałe, że pomimo złych lat, tak wiele osób w dalszym ciągu wspiera naszą markę  

Czas na odwołanie się do słów Marchionne, które najmocniej dotknęły Alfistów, a którym Wester poświęcił tyle ciepłych słów. Szef Alfy wyjaśnia, że źródeł dzisiejszych problemów należy szukać w 1986 roku, gdy Alfa Romeo została przejęta przez Fiata. Ówczesne szefostwo zaczęło szukać oszczędności i coraz mocniej wiązało Alfę Romeo z Fiatem pod względem technologicznym: „zapomnieli o wyjątkowym dziedzictwie  Alfy Romeo„. Harald Wester przywołuje Alfę Romeo 159, która stała się wzorcowym przykładem zepsucia produktu powstałego w wyniku współpracy Fiata z General Motors.

W 1986 roku, gdy Fiat przejął Alfę Romeo, zapomniano o wyjątkowym dziedzictwie Alfy

Chodzi o wspólną platformę General Motors/Fiat Premium, która początkowo była przeznaczona dla rozwoju modeli Alfa Romeo 166, Cadillac, Buick i Saab. Ostatecznie Alfa 166 nie doczekała się następcy, a General Motors wycofało się z dalszych prac ze względu na wysokie koszty. Platformę wykorzystano w Alfie Romeo 159, która pierwotnie miały być zbudowana na lżejszej platformie Epsilon. Na platformie Alfy 159 zbudowano również modele Brera i Spider.

Okres współpracy Fiata z GM to był jeden wielki bałagan

To był jeden wielki bałagan – komentuje tamten okres Wester – ogromne inwestycje w model, który nie był w stanie konkurować pod względem technicznym„. Ostatnich 30 lat to dla obecnego szefa Alfy Romeo niekończąca się historia obietnicy składanych bez żadnych podstaw, a niektórzy menedżerowie Alfy wykazywali się głównie brakiem szacunku do przeszłości: „Ale teraz zaczynamy od zera„. To tłumaczy, co miał na myśli Marchionne, gdy negował wcześniejsze dokonania marki.

Harald Wester nie widzi przyszłości dla wszystkich obecnie produkowanych modelach.

Alfa Romeo MiTo. Samochód powstał na bazie Fiata Punto i jest sprzedawany w segmencie, w którym Alfa Romeo nie będzie w stanie funkcjonować po wprowadzeniu nowych rozwiązań technologicznych. Poza tym: „MiTo jest trzydrzwiowym samochodem segmentu B wykonanym w Europie, a dziś nikt już nie chce kupować takich samochodów„.

 

Alfa Romeo Giulia Harald Wester

Alfa Romeo 4C. Będzie jeszcze produkowana przez jakiś czas, ale nic nie wskazuje, żeby doczekała się następcy.

Alfa Romeo Giulietta. W planach są dwie wersje nowej generacji – sedan i hatchback. Samochód ma powstać na skróconej tylnonapędowej platformie Giorgio, ale nie ma jeszcze ostatecznej decyzji.

Przyszłość Alfy Romeo będzie budowana na tylnonapędowych sedanach segmentu D i E oraz na ich odpowiednikach w segmencie SUV-ów. Do tego dojdą jeszcze zupełnie nowe coupe GTV i cabrio Spider z tylnym napędem. Wester tłumaczy, że w ubiegłym roku sprzedano na świecie 90 mln samochodów,  z czego 9 mln to samochody premium w czterech sektorach: sedany segmentu D i E oraz SUV–y z tych samych segmentów: „Nie należy być zaskoczonym, że Alfa planuje w przyszłości aż osiem modeli w tych klasach” – mówi Wester.

Nasze samochody będą dawały kierowcom sporo radości na torze, a to oznacza lekkość, dobre rozłożenie masy, zaawansowane silniki, najnowszą technologię i przełomowe konstrukcje

Harald Wester nie kryje, że kocha jazdę po torach wyścigowych, ale nie przewiduje udziały Alfy Romeo w znaczących seriach wyścigów samochodowych: „Być może miałoby to wpływ na budowaniu dziedzictwa marki, ale czasy, w których niedzielne zwycięstwo przekładało się na sprzedaż w poniedziałek dawno już przeminęły„. Wester zastrzega jednak: „Pod względem technologicznym nasze samochody będą dawały kierowcom sporo radości na torze, a to oznacza lekkość, dobre rozłożenie masy, zaawansowane silniki, najnowszą technologię i przełomowe konstrukcje. Jeśli dobrze to zrobimy, to uda nam się„.

Harald Wester przez 14 lat pracował dla grupy Volkswagena i nigdy nie wypowiadał się publicznie na ten temat. Krótko pracował dla Ferrari, a potem dla Magna Steyr. Od 2004 roku jest związany z grupą Fiata.

 

(Opracowano na podstawie: Autocar)

Galeria

Alfa Romeo Giulia Harald Wester
Alfa Romeo Giulia Harald Wester
Alfa Romeo Giulia Harald Wester
Alfa Romeo Giulia Harald Wester
Alfa Romeo Giulia Harald Wester
Alfa Romeo Giulia Harald Wester
Alfa Romeo Giulia Harald Wester
24 października 2015

Jarosław Maznas

Jarosław Maznas
Lider opinii i ekspert motoryzacyjny. Doświadczony dziennikarz. Współprowadzący "Automaniaka" w TVN Turbo. Redaktor naczelny i współtwórca takich magazynów jak: Cars – Magazyn o Samochodach, Auto Moto, Auto Motor i Sport.
Więcej od Jarosław Maznas

NAJPOPULARNIEJSZE

WIĘCEJ Z Prototypy