Carlos Ghosn Dieselgate

Ghosn: Europa będzie odchodzić od Diesli

Najwięcej samochodów osobowych z silnikami Diesla sprzedaje się w Europie – tego typu pojazdy stanowią ponad połowę nowych aut kupowanych każdego roku. Carlos Ghosn, prezes międzynarodowej grupy Renault-Nissan, twierdzi, że to się zmieni i Europa zacznie powoli odchodzić od silników wysokoprężnych.

Carlos Ghosn powiedział w rozmowie z Automotive News, że jeszcze przed wybuchem afery Dieselgate zaczęła spadać sprzedaż małych samochodów osobowych z silnikami Diesla. Wpłynęły na to dwa czynniki. Po pierwsze, coraz ostrzejsze normy emisji spalin wymuszają na producentach stosowanie coraz droższych rozwiązań, a związane z tym koszty są przerzucane na klienta. Po drugie, od pewnego czasu nasilają się „antydieslowskie” nastroje z powodu smogu i zagrożenia zdrowia przez tlenki azotu. Ta niechęć jest szczególnie widoczna w Londynie i Paryżu.

W dużych europejskich miastach rośnie niechęć do silników Diesla. Po aferze Dieselgate te nastroje będą się nasilały.

„Dziś trudno jeszcze precyzyjnie oszacować wielkość sprzedaży samochodów osobowych z silnikami Diesla za kilka lat, ale widzimy tendencje spadkowe. Pojawiły się one już wcześniej (przed wybuchem afery Dieselgate), ale teraz nastąpi przyśpieszenie”.

W 2014 roku samochody osobowe z silnikami Diesla stanowiły 53 procent ogólnej sprzedaży. Prognozy na rok 2022 wskazują, że udział Diesli spadnie do 35 procent.

W 2014 roku Diesle miały 53 procent udziału w rynku samochodów osobowych. W 2022 udział Diesli spadnie do 35 procent.

Carlos Ghosn twierdzi, że tempo spadku sprzedaży Diesli zależy od wyników testów emisji spalin prowadzonych w realnych warunkach drogowych – w 2017 roku wejdzie w życie nowa regulacja Unii Europejskiej EU6c pod nazwą Real Driving Emissions (RDE). Europejska organizacja skupiająca producentów samochodów ACEA przewiduje, że regulacja EU6c spowoduje wcześniejsze wycofanie niektórych silników Diesla niż planowano.

Regulacja EU6c przyśpieszy wycofanie niektórych Diesli z europejskiego rynku.

Ghosn powiedział, że afera Dieselgate będzie miała negatywny wpływ na sprzedaż samochodów osobowych z silnikami wysokoprężnymi również w innych częściach świata: „Ten skandal z pewnością nie przyczyni się do wzrostu zainteresowania Dieslami w Stanach Zjednoczonych i w Japonii”.

Obecnie samochody osobowe z silnikami wysokoprężnymi mają zaledwie 5 procent udziału w USA, a jeszcze mniej w Japonii. Mimo to Volkswagen i PSA Peugeot/Citroen pchają się na tamtejsze rynki z tzw. czystymi Dieslami. Ghosn twierdzi, że nie mają one żadnych szans z silnikami benzynowymi i hybrydami w walce o tamtejsze rynki.

31 października 2015

Jarosław Maznas

Jarosław Maznas
Lider opinii i ekspert motoryzacyjny. Doświadczony dziennikarz. Współprowadzący "Automaniaka" w TVN Turbo. Redaktor naczelny i współtwórca takich magazynów jak: Cars – Magazyn o Samochodach, Auto Moto, Auto Motor i Sport.
Więcej od Jarosław Maznas

NAJPOPULARNIEJSZE