Audi Q7 Bentley Bentayga e-charging elektryczny kompresor Valeo

Bentley Bentayga testuje silnik Diesla z technologią e-charging

W maju tego roku Audi zapowiedziało, że w 2016 roku nowy model Q7 będzie pierwszym seryjnym samochodem wyposażonym w silnik Diesla z technologię e-charging, czyli elektrycznie napędzaną turbosprężarką. To rozwiązanie trafi też do Bentleya Bentaygi.

Bentley zapowiedział, że zastosuję technologię znaną jako e-charging w modelach z silnikami Diesla, którą w przyszłym roku wprowadzi Audi do modelu Q7. Szefowie Bentleya nie podali jednak terminu debiutu Bentaygi wyposażonej w silnik Diesla z technologią e-charging. Nie wiadomo też, czy samochód z tego typu silnikiem trafi na rynek USA, gdzie wciąż trwa śledztwo w sprawie afery „Dieselgate”, w którą jest zamieszana grupa Volkswagena, do której należą Audi i Bentley.

Co to jest e-charging 

Po raz pierwszy technologię e-charging zaprezentowano w ubiegłym roku. Audi RS5 Coupe wyposażono w 3-litrowy silnik V6 TDI, w którym zastosowanie elektrycznie napędzanego kompresora pozwoliło na zwiększenie mocy z 313 KM do 385 KM. E-charging nie tylko na zwiększenie mocy, ale również redukuje tzw. turbo dziurę oraz zmniejsza zużycie paliwa.

Dzięki elektrycznemu napędowi wirnik kompresora uzyskuje 72 000 obrotów w 200 milisekund. Moc silnika V6 TDI wzrosła z 318 KM do 385 KM

Dzięki elektrycznemu napędowi wirnik kompresora uzyskuje 72 000 obrotów w 200 milisekund. Żeby jednak uzyskać takie wartości, napędowi elektrycznemu trzeba dostarczyć moc 7-8 kilowatów, a to oznacza konieczność zastosowania znacznie droższej instalacji 48 V.

Nad wykorzystaniem tej technologii pracuje również Ford, który e-charging zastosował w 1-litrowym, trzycylindrowym silniku benzynowym EcoBoost, w którym zwiększono moc ze 125 KM do 156 KM. O zastosowaniu takiego rozwiązania myśli również Honda. Większość producentów nie jest jednak zainteresowana tą technologią ze względu na wysokie koszty wprowadzenia 48-woltowej instalacji elektrycznej.

Dostawcą elektrycznie napędzanych kompresorów dla Audi będzie francuskie Valeo. Tego typu urządzenia są również opracowywane przez firmy Honeywell i BorgWarner.

 

20 października 2015

Jarosław Maznas

Jarosław Maznas
Lider opinii i ekspert motoryzacyjny. Doświadczony dziennikarz. Współprowadzący "Automaniaka" w TVN Turbo. Redaktor naczelny i współtwórca takich magazynów jak: Cars – Magazyn o Samochodach, Auto Moto, Auto Motor i Sport.
Więcej od Jarosław Maznas

NAJPOPULARNIEJSZE

WIĘCEJ Z Prototypy